Wikia

De Akhal-Teke is een uniek en spectaculair paardenras uit de vlakte van Turkmenistan. Het ras is bekend vanwege zijn snelheid en uithoudingsvermogen over grote afstanden, vanwege het vermogen om extreme klimaten te overleven en vanwege zijn unieke metallic kleurige vacht.

Kleuren

De paarden komen in de basiskleuren: zwart, bay, bruin en vos. De meest bekende verdunning die de basiskleuren aantast is cream. Deze zorgt onder andere voor de palomino, buckskin en dubbele cream variaties.Er wordt soms gezegd dat dun ook aanwezig is, zichtbaar bij paarden met donkere en diep verborgen aftekeningen, maar dit is nooit bewezen.

Schimmel is zeldzaam, maar wel aanwezig. De Akhal-Teke is niet het enige ras met een metallic look, maar het is wel het bekendst vanwege deze look. De vreemde schittering, veroorzaakt door een andere haarstructuur die de reflectie van zonlicht vergroot, is ook gezien in gerelateerde rassen, zoals de Russische Don paarden.

Witte aftekeningen kunnen variëren van niets, tot zeer lange sokken en compleet bedekte gezichten. Rabicano is zeldzaam, maar aanwezig. Een wit patroon gelijksoortig als sabino, heeft de neiging om de hoeveelheid witte haren op de vacht te verhogen, wat soms zorgt voor witte vlekjes op de buik en opvallende patronen met rafelende randjes.

Around Wikia's network

Random Wiki