Wikia

De arabier is één van de oudste en meest populaire paardenrassen ter wereld. Zijn geschiedenis is doorweven met mythologische verhalen en legendes. Het ras is ontwikkeld in de droge woestijnen van de Arabische wereld en is daar duizenden jaren zo puur mogelijk gehouden. De levens van de nomaden hingen af van hun paarden, waardoor alleen met de beste werd gefokt. Door deze selectiedruk is het bij verre één van de beste endurance paarden ter wereld geworden, en kan het overleven in droge en moeilijke condities. Tegenwoordig is het ras extra geliefd door zijn fijne uiterlijk en elegantie, maar ook voor zijn enorme intelligentie, trotse karakter, gevoeligheid en sterke trouw.

Behalve in de endurance doet de arabier het ook goed in andere sporten zoals dressuur en de verschillende takken van de western. Door zijn opvallende en vaak beeldschone verschijning, plus zijn kwaliteiten, is het ras vaak gebruikt bij het verbeteren van andere rassen. Sommige kruisingen, zoals de anglo-arabier (kruising arabier en Engels volbloed), shagya en gidran zijn op zichzelf zo geliefd dat ze vaak puur worden gehouden en zo bijna een nieuw ras vormen.

De huidige arabieren komen voor in meerdere types, die veel naar een geografisch gebied worden genoemd. Zo zijn er Egyptische, Poolse en Russische arabieren. De meeste vertonen verschillen in exterieur, aanleg en prestatie, maar in de basis zijn het allemaal arabieren. De termen 'Volbloed Arabier' en 'Arabisch Volbloed' zijn typisch Nederlands en betekenen niets meer dan dat het paard 100% zuiver Arabisch bloed draagt.

Kleuren

De meeste arabieren zijn schimmel, maar ze komen ook voor in chestnut, black, bay, seal brown en wild bay. Behalve grey, zijn ook de modifiers flaxen, sooty en rabicano aanwezig. De meeste arabieren hebben beperkte witte aftekeningen, maar inmiddels wordt ook hoog wit steeds meer toegestaan. Sabino is in een aantal families aanwezig en neigt ertoe de witte aftekeningen en rabicano te versterken.

In meerdere bloedlijnen komen opvallende witpatronen voor. In zeker drie gevallen is de bron nu achterhaald, het gaat om de witmutaties W3, W15 en W19. Er zijn echter nog meer families met opvallende witte aftekeningen. Deze lijken fenotypisch erg op sabino en splashed white, maar geen heeft tot nu toe positief getest op sabino-1 en de 5 bekende splashed whites. Meer onderzoek naar deze witpatronen is nog in volle gang.

In Horse Reality

De arabier is als 1 van de eerste rassen ontworpen voor dit spel. Gedurende de bèta zal een beperkt kleurenpalet aanwezig zijn met o.a. vos, bay, brown, wild bay en zwart, vanzelfsprekend ook schimmel. Na de bèta zal dit worden uitgebreid met meer witpatronen.

Around Wikia's network

Random Wiki