Wikia

Paarden hebben verschillende basiskleuren die de fundering zijn voor alle andere kleuren. Ze zijn gecreeërd bij twee genen: extension en agouti. Extenstion is de oorzaak van twee verschillende pigmenten: rood en zwart. Het tweede gen, agouti, beslit waar het zwarte pigment (als die er is) is gelegen op het lichaam, wat het resultaat oplevert van twee kleuren rood en zwart.

Extension

De extension gen is verantwoordelijk voor de pigment kleuren eumelanine (zwart) en pheomelanine (rood). Zwart wordt veroorzaakt door het E-allel, die dominant is, terwijl rood is gevormd door het e-allel, die recessief is naar zwart.

Zwart

Een zwart paard heeft op zijn minst een kopie van het E-allel nodig, die is verantwoordelijk voor het zwarte pigment eumelanine. Een veel voorkomend zwart paard is helemaal zwart, inclusief de vacht, manen, staart en andere plekken. Door het dieet, genetische en omgevingsfactoren, zwart kan er soms "zongebleekt" uitzien met rood of andere kleurige haren door de vacht heen.

Vos

Een vos paard heeft niets meer dan rood pigment, van zijn benen tot zijn oren. Dit pigment ziet er niet altijd uit als puur rood, maar het kan verschillen van geel tot bijna zwart, bij zowel genetische en omgevingsfactoren die niet allemaal bekend zijn.

Agouti

Het agouti gen vertelt waar het zwarte pigment op het lichaam zit, wat betekent dat er rood pigment kan "terugkomen". Het kan daardoor alleen werken met zwart pigment, en als resultaat van dat heeft het op zijn minst een kopie nodig van het E-allel.

Bay

De bekendste variatie van augouti. Bay paarden kunnen elke tint van lichter tot donkerder hebben, hoewel donkere variaties kunnen ook beïnvloed worden door sooty. Het is niet bekend of de bay fenotypes genetisch verschillend zijn of verschillende variaties bij andere factoren.

Seal brown

Wild bay

Wild bay is de minst bekende en zeldzaamste versie van bay. Het onderscheid zichzelf van andere bay paarden door zijn hele korte zwarte punten. In andere agouti paarden, het zwart op de onderbenen komt tot aan de knie. In de wild bay paarden, het zwart gaat niet hoger dan sokken. Meestal zijn ook de vacht, manen en staart lichter.

Het is mogelijk dat wild bay is dominant over de andere variaties van bay. Dit is nog niet zeker.