Wikia

Bay, in het Nederlands vaak bruin genoemd, is één van de basiskleuren. Een bruin paard is herkenbaar aan de roodbruine vacht met zwarte 'punten'. De term slaat op de uiteinden van het paard: de manen, staart, (onder)benen en oorpunten. Deze zijn bij een bruin paard altijd zwart.

Er zijn veel tinten bruin. Sommige dieren zijn veel oranjegeel, sommige een dieprood, en weer andere zo donker dat ze moeilijk te onderscheiden zijn van zwart. De kleur bruin wordt veroorzaakt door het agouti gen en afgekort met de letter 'A'. Om een bruin paard te krijgen is echter ook het E-allel van het extension gen nodig: zonder zwart pigment kan de kleur bruin niet tot uiting komen.

Er is een theorie die zegt dat er meerdere allelen verantwoordelijk kunnen zijn voor de verschillende tinten. Een aantal jaren terug leek daar bewijs voor te zijn toen er een allel voor de kleur seal brown werd gevonden (At), maar helaas is het onderzoek nooit gepubliceerd en is de DNA test teruggetrokken i.v.m. afwijkingen. Ook voor een andere tint, wild bay genaamd, is nooit bewijs gevonden. Desalniettemin komt de kleur bruin in tig vormen en tinten die gedurende het seizoen ook nog eens van tint kunnen wisselen. Een kudde bruine paarden verveelt nooit.

Genetica

Bruin wordt geschreven met de letter A. Het is dominant, maar vereist wel de aanwezigheid van de kleur zwart, die weer wordt veroorzaakt door het extension gen. We zeggen dan ook wel eens dat een bruin paard een zwarte basis heeft.

  • EEAA = Bruin
  • EeAA = Bruin
  • EEAa = Bruin
  • EeAa = Bruin
  • EEaa = Zwart
  • Eeaa = Zwart
  • eeAA = Vos
  • eeAa = Vos
  • eeaa = Vos

Basiskleur of modifier

Sommige mensen noemen agouti een modifier, andere zeggen dat de kleur bruin een basiskleur is. Wat je kiest is een beetje persoonlijk. Agouti is een modifier van zwart, maar samen met vos gedragen de drie zich ook als basiskleur waar alle andere kleuren op inwerken. Hier op de wiki noemen we bruin (en daarmee ook agouti als gen) een basiskleur.

Er heerst ook verwarring over het aantal basiskleuren. Mensen die agouti niet onder de basiskleuren scharen spreken over 2 basiskleuren: vos en zwart.

De grote meerderheid kiest wel voor agouti als basiskleur, maar dan is er weer een discussie over het aantal kleuren. Als je seal brown en wild bay niet als aparte kleur erkent, spreek je over 3 basiskleuren (vos, zwart en bruin/bay). Erken je één van de twee, dan heb je het over vier, en erken je ze allemaal, dan spreek je van vijf basiskleuren.

Omdat we bij HR toch gebruik maken van verschillende tinten bruin gebaseerd op de theorieën over seal brown en wild bay, spreken we voor het gemak meestal over 5 basiskleuren, maar soms voegen we de drie bruine ook wel samen tot één.

Around Wikia's network

Random Wiki