Wikia

Het Belgisch trekpaard, ookwel bekend als de Brabant horse of Belgian Brabant, is een groot zwaar trekpaardras uit België, Europa. Voornamelijk vanwege zijn naam en gedeelde afkomst is hij gemakkelijk te verwarren met zijn grotere broer het Vlaams paard, de Amerikaanse versie van het Belgische trekpaard. Het is verwarrend omdat ze het Vlaamse paard in het Engels een Belgian Draft Horse of Belgian noemen en het Amerikaanse stamboek nog geïmporteerde Belgisch trekpaarden accepteert. Hoewel de namen dus op elkaar lijken zijn de kleuren en met name de bouw compleet verschillend. Voor het spel zien wij ze als twee verschillende rassen, en momenteel hebben wij alleen het Belgisch trekpaard in het spel.

Het Belgisch trekpaard als ras is erg oud, maar zoals vele anderen, is zijn uiterlijk met de jaren veranderd als gevolg van de marktvraag, gebruik en ontwikkeling. Door zijn kracht en gemakkelijke temperament als een werkpaard was hij erg gewild in de eerste decennia van de twintigste eeuw, wanneer tienduizenden werden gexporteerd naar buurlanden, Noord-Amerika en Australië.

Toen de Tweede Wereldoorlog ons machines bracht, en het uitsterven van vele grote trekpaard rassen, waren de nummers zo ver omlaag gebracht dat ze aan het einde van de twintigste eeuw zeldzaam waren. Het aantal is inmiddels weer gestegen, maar ze lijden nog steeds aan impopulariteit in Europa, ondanks het feit dat zijn Amerikaanse broer één van de meest geliefde trekpaardrassen is in de Verenigde Staten.

Kleuren

Het Belgisch trekpaard komt in de volgende kleuren: vos flaxen, bay, brown en zwart. Vos zonder flaxen is extreem zeldzaam. Pangaré is ruimschoots aanwezig in het ras. Er is een enkele schimmel aanwezig, maar deze kleur staat op het punt van uitsterven.

De meest voorkomende bron van witte haren in het ras wordt veroorzaakt door roan, dat erg populair is onder de fokkers. Witte aftekeningen op het hoofd en benen zijn mogelijk, maar zijn geen favoriet.

Around Wikia's network

Random Wiki