Wikia

Champagne is een verdunning die pas recent is ontstaan in de Nieuwe Wereld en pas tegen 1990 als nieuw werd herkend. Omdat de verdunning niet voorkomt in Zuid-Amerikaanse rassen of Iberische paarden, moet het een nieuwe mutatie zijn die is ontstaan in Noord-Amerika na de ontdekking van Columbus en de daaropvolgende kolonisatie. Europese paarden die de kleur champagne hebben zijn altijd zonder uitzondering afstammelingen van voorouders uit Noord-Amerika of zijn hier zelf vandaan geïmporteerd.

Champagne is een dominante verdunning die altijd toont en nooit een generatie overslaat, maar die wel voor andere kleuren kan worden aangezien en om die reden soms voor verwarring kan zorgen. Het wordt afgekort met de code 'CH'.

Rassen

De kleur champagne kan dus alleen maar voorkomen in Noord-Amerikaanse paardenrassen en hun afstammelingen of kruisingen. Na de ontdekking van de mutatie werd in 2000 het ‘International Champagne Horse Registery’ opgezet. Dit register is in het leven geroepen om de kleur te behouden en toegankelijker te maken. Hoewel zeldzaam en pas recent ontstaan, is champagne al in veel rassen terug te vinden. Het register bevat onder andere de volgende rassen:

  • American Paint Horse
  • American Saddlebred
  • Appaloosa
  • Kentucky Mountain Horse
  • Mini’s
  • Tenessee Walking Horse
  • MIssoury Fox Trotter
  • American Cream Draft
  • Diverse pony kruisingen met Amerikaanse voorouders

Het is daarbij interessant om op te merken dat de zeer zeldzame pearl verdunning ontdekt is als gevolg van dit register.

Kleuren

Net zoals andere verdunningen als dun en crème, heeft het champagne gen verschillende effecten op de basiskleuren:

  • Vos + champagne = Gold champagne
  • Bruin + champagne = Amber champagne
  • Zwart + champagne = Classic champagne
  • Seal brown + champagne = Sable champagne

De verdunning beïnvloedt zowel rood als zwart pigment en toont dus altijd. Rood haar wordt goudkleurig, en zwart haar wordt verdund naar een meer chocola-achtig bruin dat nog het meest lijkt op de kleur van een weimaraner hond. Een opvallende glans maakt het plaatje compleet. De huid is roze tot lavendelkleurig, met donkere sproeten. Dit kan je het beste zien rondom de mond/neus, ogen, anus, uiers en koker. Ook zijn de ogen lichter, namelijk hazel tot amberkleurig.

Bij veulens zijn de ogen blauw tot blauwgroen en is de huid roze. Redelijk opvallend is dat veulens vaak relatief donker worden geboren, en naar verloop van tijd lichter kleuren.

Gold Champagne

Quarter Mare Champagne Chestnut

Gold champagne

Vos + champagne = gold champagne

Je krijgt een gold champagne wanneer een vos paard ook het champagne gen meekrijgt. Het rode pigment wordt dan verdund tot een goudgele tot geelwitte kleur. De manen en staart kunnen ook helemaal wit worden. Hierdoor kan een gold champagne makkelijk verward worden met een palomino.

Het verschil is het best te zien aan de huid. Een palomino heeft een normale donkergrijze huid, waar een gold champagne een meer rozige huid heeft met donkere sproeten. Dit kan je vaak het best zien rondom de mond en rond de ogen.

Classic champagne

Quarter Mare Champagne Black

Classic champagne

Zwart + champagne = classic champagne

De kleur classic champagne ontstaat wanneer een zwart paard ook het champagne gen erft. Dit geeft een erg bijzondere kleur. Het paard is chocoladebruin met een paarsige tint die maakt dat de bruine kleur koel aandoet. De kleur is nog het beste te vergelijken met dat van de Weimaraner hond. De manen, staart en benen zijn wel echt chocoladebruin al zijn de benen vaak wat lichter dan de manen en de staart. De huid is lavendelroze met sproeten.

Amber champagne

Quarter Mare Champagne Bay

Amber champagne

Bruin + champagne = amber champagne

Een amber champagne kleur is het gevolg van bruin in combinatie met champagne. Het rode pigment wordt verdund tot een goudachtige glans maar de manen, staart en benen zijn chocoladebruin vergelijkbaar met dat van een classic champagne (zwart + champagne) paard. Het contrast tussen dat van de benen en het lichaam kan zo klein zijn dat het bruin nauwelijks tot niet meer zichtbaar is.

Amber champagne kan worden verward met valk/buckskin. Echter, de huid van een amber champagne is lavendelroze in tegenstelling tot het grijs van een valk.

Sable champagne

Seal brown + champagne = sable champagne

Sable champagne is een term die is bedacht voor paarden met een basis van seal brown (een donkere versie van bruin) en het champagne gen. Met het terugtrekken van de DNA test voor het At (seal brown) allel is er geen wetenschappelijk bewijs meer voor deze kleur, maar de naam kan nog steeds worden gebruikt. De kleur kan neigen naar zowel amber champagne als classic champagne, afhankelijk van hoe donker het paard zonder champagne zou zijn geweest.

Andere combinaties

Naast champagne kunnen paarden natuurlijk meer kleurgenen dragen. Het cream gen (crème) zorgt bijvoorbeeld voor een nog lichtere vacht, en wildkleur verdunt niet alleen de kleur, maar voegt ook nog de primitieve aftekeningen toe.

Around Wikia's network

Random Wiki