Wikia

Cream (crème) is de naam van een bekende verdunning die verantwoordelijk is voor opvallende en populaire kleuren als palomino en buckskin (ook wel valk genoemd in het Nederlands). In combinatie met de basiskleuren zorgt het voor de kleuren palomino en cremello op de vos, valk/buckskin en perlino op een bruin paard, en smoky black en smoky cream bij een zwart paard.

Op het moment dat deze verdunning gecombineerd wordt met het wildkleur/dun gen dan krijgen we veelgebruikte namen als dunskin (bruin), dunalino (vos) en smoky grullo (zwart).

Soms wordt met de term cream ook wel het gen MATP als geheel bedoeld. Tot enkele jaren geleden was dat correct, maar inmiddels weet men dat de cream verdunning een allel is van het MATP gen. Een ander, veel zeldzamer allel van MATP is de pearl verdunning. Pearl en cream zijn dus beide allelen van hetzelfde gen, en kunnen zowel los van elkaar als met elkaar een effect hebben op de basiskleur. We spreken nog wel vaak over het 'cream gen', maar het is belangrijk om daarbij te bedenken dat cream en pearl geen losse genen zijn, maar verschillende variaties van hetzelfde (MATP) gen.

Kleuren

De verdunning crème is incompleet dominant. Dit betekent dat het effect van dit gen al zal tonen als het paard maar één allel/kopie van het gen heeft (CR/n), maar dat het effect anders is bij twee allelen/kopieën (CR/CR).

Een enkel allel (heterozygoot) heeft voornamelijk invloed op het rode pigment, en weinig tot geen op zwart pigment. Rood haar in de vacht wordt geel tot goudachtig, al hoewel soms in heel lichte vorm. De manen worden nagenoeg wit. Zwarte haren worden niet tot nauwelijks beïnvloed, ze worden hooguit wat bruiner. Op deze manier is het heel makkelijk om een zwart paard met een cream-allel foutief in het stamboek te registreren, en zo kan dit gen soms generaties lang onopgemerkt blijven, zoals al eens gebeurd is met een shire familie in Amerika.

Als het paard twee kopieën van dit gen heeft (Cr/Cr, homozygoot) dan beïnvloedt het zowel het rode als het zwarte pigment bijna even sterk. Al deze paarden, of ze nou zwart, vos of bruin zijn, krijgen een roze huid, blauwe ogen, en een nagenoeg witte vacht met een oranje tot roodachtige gloed. Vaak zie je wel dat de van oorsprong zwarte haren wat donkerder blijven, waardoor het soms nog wel mogelijk is om de verschillende basiskleuren bij deze 'double dilutes' te herkennen.

Waar palomino en buckskin in sommige rassen gewenst zijn, worden de double dilutes (perlino, cremello, smoky cream) lang niet altijd geaccepteerd. De lichte kleur wordt nog wel eens geassocieerd met zwakheid of aangezien voor albino. Beide is incorrect. Het grootste gezondheidsprobleem van paarden met deze kleuren is dat ze wat meer gevoelig blijken te zijn voor verbranding door de zon omdat hun huid lichter is.

Genetica en kleurnamen

  • zwart + CR/n = smoky black
  • bay + CR/n = buckskin (ook wel valk genoemd)
  • vos + CR/n = palomino
  • zwart + CR/CR = smoky cream
  • bay + CR/CR = perlino
  • vos + CR/CR = cremello

Palomino

Ice Mare Palomino

Palomino IJslander

Vos + 1x cream = palomino

Onder invloed van cream wordt de rode vacht van een vos geel tot goudkleurig. De kleur kan variëren van bijna wit tot zeer donker. De lichtste kunnen makkelijk worden aangezien voor een double dilute zoals cremello, terwijl de donkere soms verward worden met vos of silver.

De manen en staart worden licht, bijna wit. Vooral met een goudgele vacht levert dit soms een mooi contrast en spectaculaire paarden op.

Buckskin

Ice Mare Buckskin

Buckskin IJslander

Bay/bruin + 1x cream = buckskin/valk

De Nederlandse naam voor een buckskin is valk. Deze kleur ontstaat wanneer je 1 cream allel combineert met de bruine basiskleur. Ook hier wordt de rode vacht weer goudgeel, maar de manen, staart, oorpunten en benen blijven nagenoeg zwart. De lichtste buckskins worden ook wel 'buttermilk' genoemd.

Als een paard seal brown als basiskleur heeft, dan blijft een groot deel van de vacht donkerbruin (zwart haar wordt namelijk amper tot niet verdund), maar de lichte vlakken krijgen een duidelijke gele/vale kleur. Deze kleur wordt soms brown buckskin of smoky buckskin genoemd en kan makkelijk voor een gewone seal brown of donkerbruine worden aangezien.

Smoky black

Ice Mare SmokyBlack

Smoky black IJslander

Zwart + 1x cream = smoky black

De term smoky black heeft geen Nederlandse vertaling. Het is de naam voor een zwart paard met 1 cream-allel. Omdat cream in heterozygote vorm bijna geen effect heeft op zwart pigment, is de kleur moeilijk te herkennen. Sommige smoky blacks zijn gewoon helemaal zwart, hoewel er vrij veel ook wat gebleekt lijken, zoals je wel eens ziet bij paarden die verkleuren onder zonlicht. De kleur wordt dan ook makkelijk over het hoofd gezien, en kan voor opvallende verrassingen zorgen bij nakomelingen.

Soms kan je smoky black veulens herkennen aan de lichte donsharen in de oren die je wel meer ziet bij paarden met cream. De aanwezigheid van deze verkleuring is echter geen bewijs, net als het ontbreken ervan. Ze kunnen wel gebruikt worden als aanwijzing.

Cremello

Ice Mare Cremello

Cremello IJslander

Vos + 2x cream = cremello

Een cremello is een zogenaamde 'double dilute'. Een vos onder invloed van 2 cream-allelen krijgt een soort 'dubbele dosis' en wordt dan heel licht van kleur. Meestal wordt de vacht een soort van gebroken wit. De manen en staart wijken amper van de vacht af.

Het meest opvallend zijn de huid en de ogen. De huid wordt lichtroze, en de ogen worden lichtblauw van kleur. Op deze manier zijn ze makkelijk te verwarren met witte paarden, al is de kleur van de huid en van de ogen toch anders.

Perlino

Ice Mare Perlino

Perlino IJslander

Bruin/bay + 2x cream = perlino

De kleur perlino is het gevolg van een bruine basiskleur die onder invloed van 2 cream-allelen verkleurt naar een gebroken wit. Sommige perlino's behouden een rode of gele kleur in hun manen en staart, wat kan helpen bij de identificatie. Het is echter wel minder betrouwbaar dan een DNA test.

Ook bij perlino's is de huid roze en zijn de ogen blauw, maar wel anders dan bij paarden die genetisch wit zijn, bijvoorbeeld onder invloed van een witmutatie.

Smoky cream

Ice Mare SmokyCream

Smoky cream IJslander

Zwart + 2x cream = smoky cream.

Een zwart paard met 2 cream-allelen wordt ook wel een smoky cream genoemd. Waar cream in heterozygote vorm amper effect lijkt te hebben op het zwarte pigment, brengen twee allelen een behoorlijke verandering met zich mee. Ook nu weer verkleurt de vacht tot een gebroken wit, hoewel het soms wat donkerder is en meer kleur heeft dan bij de cremello en perlino. Ook de manen en staart kunnen donkerder van kleur zijn, hoewel alleen een DNA test zekerheid kan bieden.

De huid is wederom roze en de ogen zijn blauw. Net als met pearl en champagne zijn er smoky cream veulens die soms donkerder worden geboren en later lichter kleuren.

Pearl

Hoewel we pearl als losse verdunning behandelen in een eigen pagina is het belangrijk om te weten dat pearl is gekoppeld aan cream. Beide zijn namelijk variaties/allelen van hetzelfde MATP gen en dat heeft weer invloed op de overerving.

Pearl is pas kort geleden ontdekt, maar men acht de mutatie al zeer oud. Hoewel zeer zeldzaam, komt het in veel verschillende rassen voor. Daaronder zitten onder andere Iberische rassen, quarters, paints, tinkers en peruaanse paso's.

Pearl is dus een allel van het MATP gen, net als cream. Als we MATP even schrijven als het veelgebruikte C, dan krijgen we de volgende genetica:

  • CCR = cream
  • Cprl = pearl
  • Cn = afwezigheid van cream en pearl

Overerving

PRE Mare Pearl Buckskin

Buckskin pearl

Van cream weten we nu dat het incompleet dominant is, waarbij 1 allel een ander effect heeft dan 2 allelen. Pearl daarentegen werkt iets anders. Van zichzelf is het recessief. Dat houdt in dat je alleen de verdunning ziet als er twee allelen van zijn. Maar daarnaast is het ook een soort van incompleet recessief, want het toont ook wanneer je pearl combineert met cream. Je krijgt dan een pseudo verdunning, een soort van mengsel tussen cream en pearl. Ook wel cream pearl genaamd.

Elk paard heeft van elk gen maar 2 allelen. Dus van het C-gen kan het paard CCR, Cprl en Cn hebben, maar nooit meer dan 2 uit de drie. Je krijgt dan de volgende combinaties:

  • Cn/Cn = geen sprake van cream of pearl
  • CCR/Cn = enkele verdunning van cream
  • CCR/CCR = dubbele verdunning van cream
  • Cprl/Cn = enkele verdunning van pearl, geen effect
  • Cprl/Cprl = dubbele verdunning van pearl, toont pearl
  • CCR/Cprl = verdunning van zowel cream als pearl, ook wel cream pearl genoemd

Dit heeft gevolgen voor de overerving. Een paard met cream pearl (CCR/Cprl) kan nooit zowel cream als pearl doorgeven, altijd maar 1 van de 2. En een paard met 2 cream-allelen (CCR/CCR) kan dus nooit pearl dragen (of andersom).

We behandelen meer over pearl op de pearl wikipagina.