Wikia

Wildkleur, ook wel geschreven als 'dun' vanuit het Engels, is vermoedelijk de oudste verdunning en de oorspronkelijke kleur van de voorouder van de huidige paarden.

Primitieve aftekeningen

Genetica

Dun zit, net als de allelen non-dun1 en non-dun2 op het TBX3 gen op chromosoom 8. Dun is de dominante van de drie en toont dus altijd. Ook het effect van dun is het grootst. We gebruiken de afkorting D. Vroeger gebruikten we ook d voor niet-wildkleur, maar inmiddels blijkt dat er eigenlijk twee varianten van d bestaan. Daarom noemen we die nd1 (non-dun1, ofwel niet-dun versie 1) en nd2 (non-dun2, ofwel niet-dun versie 2).

Dun (D) zorgt voor een verdunning van de vacht en vertoont primitieve aftekeningen. Non-dun1 vertoont wel primitieve aftekeningen, maar geen verdunning. De vacht blijft dus donker. Non-dun2 vertoont geen verdunning en ook geen primitieve aftekening en is dus de echte ouderwetse 'd', een 'gewoon' paard zonder wildkleur.

Je krijgt de volgende genetica:

  • D/D = homozygoot wildkleur
  • D/nd1 = wildkleur
  • D/nd2 = wildkleur
  • nd1/nd1 = primitieve aftekeningen maar zonder verdunning
  • nd2/nd2 = geen verdunning en ook geen wildkleur. Eigenlijk een 'gewoon' paard.

Kleuren

Mustang Stallion Dun Chestnut

Wildkleur vos

Vos + wildkleur = wildkleur vos

Wanneer wildkleur op vos komt, krijgen we een wildkleur vos (chestnut dun). De rode kleur van de vacht wordt verdund naar een meer roodgele tint, die in sterkte kan wisselen maar meestal relatief donker blijft. De primitieve aftekeningen blijven relatief donker rood, maar vallen niet erg op. De aalstreep is vaak wel duidelijk aanwezig.

Indien het paard ook homozygoot is voor flaxen, dan worden de manen en staart lichter van kleur.

Mustang Stallion Dun Black

Wildkleur zwart

Zwart + wildkleur = wildkleur zwart

Deze kleur wordt ook wel grullo (mannelijk) of grulla (vrouwelijk) genoemd.

Mustang Stallion Dun Bay

Wildkleur bay

Bay + wildkleur = wildkleur bay

Fjorden

Fjord Stallion Dun Bay

Fjorden zijn altijd wildkleur

Het fjordenpaard is een ras dat eigenlijk altijd in wildkleur komt. Het is echter geen wild paard of semi-wild paard en dat ze nu homogeen wildkleur lijken is het gevolg van selectie door fokkers. Heel lang geleden waren er namelijk ook fjorden in andere kleuren en zelfs met bontpatronen. De kans dat er nu nog een fjordenveulen wordt geboren zonder dun is weliswaar klein, maar nog niet uit te sluiten.

Wel wordt er door het fjordenstamboek een andere nomenclatuur gehanteerd, waarbij de Noorse kleurnamen worden gebruikt in plaats van de Engelse of de Nederlandse.