Wikia

De paarden van Horse Reality bevatten verscheidene eigenschappen. Elk paard beschikt over +/- 50 genen. Al deze genen tezamen beslissen welke kleur je paard heeft, hoe gezond het is en hoe goed hij/zij het doet op keuringen en competities.

De eigenschappen zijn onderverdeeld in 4 groepen, waarvan elke eigenschap bestaat uit 2 allelen:

  • Kleurgenetica: bepaalt de kleur van het paard
  • Fenotype (exterieur): bepaalt (deels) de scores op competities en keuringen
  • Genetisch potentieel: bepaalt (deels) de scores op competities
  • Gezondheid: wordt gebruikt voor fokken en de algehele gezondheid van paarden

Kleurgenetica

De meeste kleurgenetica is beschikbaar na dit getest te hebben. Je kunt in het spel alleen genen testen, waarvoor in werkelijkheid ook genen tests beschikbaar zijn. Laten we flaxen als voorbeeld nemen. Er is in werkelijkheid geen test beschikbaar om flaxen te testen, wat dus betekent dat je hierop ook niet kunt testen in Horse Reality. Echter, met sommige genetica kan het wel zo zijn dat het zichtbaar is op het paard. Flaxen toont bijvoorbeeld in de vorm van blonde manen en staart. Dus als je paard dit heeft, en er is géén ander gen voor verantwoordelijk, dan weet je dus wel dat dit door flaxen komt. Dit betekent dat er een aantal verborgen genen zijn waar je niet vanaf weet. Houdt dit dus in de gaten als je niets wilt missen.

Lees meer over kleurgenetica.

Fenotype

Het fenotype van een paard houdt in hoe goed een paard eruit ziet en hoe het paard beweegt. Het gaat dus om de dingen die je kunt zien aan de buitenkant van het paard. Wanneer je op het paardenprofiel naar de prestaties gaat kun je het exterieur bekijken. Daar krijg je een globaal overzicht van deze eigenschappen.

Op het moment van schrijven zijn deze eigenschappen verdeeld in 5 groepen:

  1. Slecht = < 40 punten
  2. Ondergemiddeld = 40-59 punten
  3. Gemiddeld = 60-69 punten
  4. Goed = 70-84 punten
  5. Zeer goed = 85+ punten

Wanneer je een paard laat meedoen aan een keuring in de exterieur categorie, dan wordt je paard op verschillende eigenschappen getest: houding, hoofd, nek, rug, benen, behang, stap, draf, galop, rengalop. Echter wanneer je je paard in een keuring inschrijft, zullen er ook een aantal andere dingen worden meegerekend. Lees hier meer over op deze pagina.

Genetisch Potentieel

Er zijn 22 genen die een paard zijn genetisch potentieel bepalen. Om het gemakkelijker te houden voor de spelers hebben wij ze samengevoegd in 6 groepen.

  1. Snelheid
  2. Behendigheid
  3. Springen
  4. Uithoudingsvermogen
  5. Kracht
  6. Balans

Afmaken:

Each trait consists of about 2 to 6 different genes, both consisting of 2 alleles. When you breed your horses, they will always pick 1 allele of the dam and 1 allele of the sire for each gene. Depending on which one, it could be that the outcome of your foal has a completely different genetic potential than you expected.

Inheritance example

For example, the speed trait has 3 genes, so 6 alleles in total. If your dam has, for example, the numbers: 50/65, 54/70, 45/49 for the speed trait. The total average for speed would be: 55,5% ( (50+65+54+70+45+49) / 6).

If the sire has: 70/80, 84/83, 39/78. His average for speed would be: 72,3% ( (70+80+84+83+39+78) / 6). Your foal has tonnes of opportunities. If you have bad luck, he could get the lowest scoring alleles of both parents which would give the foal the outcome of 56,8% ( (50+54+45+70+83+39) / 6). However, if you're very lucky, he gets the best of all of them. That would give the foal a 71% average ( (65+70+49+80+84+78) / 6 ) for speed.

We can imagine that it's hard to understand all of this, which is why we wanted to make it visually a bit simpler in the game than how it's really working. The easiest part to get is that if the average number is very high, both alleles should be pretty close to each other. Let's take 100 to make it easy. If your horse has a 100% average for speed, the horse MUST have all alleles on 100% since (6 x 100) / 6 is 100%. If you keep that in mind and put high numbers together each time, the upcoming foal is most likely to get a similar score as its parents.

All inherited alleles can get a few extra points or a few points are taken away in order to keep a bit of variation within horses and to make them better (or worse).

Health

At this moment, health is not really taken into account yet. The only part where health is checked is when you are breeding with your horses.

Miscarriages and early embryonic deaths

All mares will have a 5% chance of a miscarriage after a breeding within a few days. In reality, 80% of mares deliver a fully grown foal, while 20% loses the embryo, fetus or foal during the pregnancy. For now, we implemented a chance of 5% for ALL pregnancies, no matter if the mare is healthy or not. Even healthy horses can lose their embryo.

The other factor we've taken into account, is the quality of the stallion's semen. Depending on what his stats are, the chance of a failed pregnancy gets higher.

These are the current stats:

  • 80+ quality = chance +5%;
  • 65+ quality = chance +10%;
  • 50+ quality= chance +15%;
  • 25+ quality= chance +20%;
  • <25 quality= chance = 40%;

This means that if you would have a mare bred with a stallion that has good semen. The total chance of a failed pregnancy is 10% (you have always 5% chance + 5% extra because of his semen). This means you have a 90% chance of getting a healthy foal out of this combination, and it is still 10% lower than the official birth rate in equines.

A failed pregnancy happens when you breed with a horse with bad semen. After 2 days of "pregnancy", you will receive a message that your mare doesn't seem to be carrying an embryo and she isn't pregnant. After these days you can breed her again. Normally you find out in approximately 40-50 days if your mare is or isn't pregnant anymore, which is why you receive the message 2 days after the breeding.

A miscarriage happens due to that 5% chance we started with. This will happen after 4 days of "pregnancy". It means that she started to have a foal, but she lost it after 4-5 months of her pregnancy.

Both issues result in the same notification for now. At a later stage, we will implement different notifications with the real explanation. For now, you will receive a message that states your mare doesn't seem to carry an embryo and that she isn't pregnant anymore.

Characteristics

Like said, these characteristics aren't displayed or used in the game yet (besides semen quality). But just to give you this upfront information, those are the ones you might want to improve by breeding. The better your horse's health will be, the fewer problems it will have.

  • Health
  • Semen quality
  • Colic
  • Hooves
  • Back Problems
  • Respiratory
  • Lameness