Wikia

De paarden van Horse Reality bevatten verscheidene eigenschappen. Elk paard beschikt over +/- 50 genen. Al deze genen tezamen beslissen welke kleur je paard heeft, hoe gezond het is en hoe goed hij/zij het doet op keuringen en competities.

De eigenschappen zijn onderverdeeld in 4 groepen, waarvan elke eigenschap bestaat uit 2 allelen:

  • Kleurgenetica: bepaalt de kleur van het paard
  • Fenotype (exterieur): bepaalt (deels) de scores op competities en keuringen
  • Genetisch potentieel: bepaalt (deels) de scores op competities
  • Gezondheid: wordt gebruikt voor fokken en de algehele gezondheid van paarden

Kleurgenetica

De meeste kleurgenetica is beschikbaar na dit getest te hebben. Je kunt in het spel alleen genen testen, waarvoor in werkelijkheid ook genen tests beschikbaar zijn. Laten we flaxen als voorbeeld nemen. Er is in werkelijkheid geen test beschikbaar om flaxen te testen, wat dus betekent dat je hierop ook niet kunt testen in Horse Reality. Echter, met sommige genetica kan het wel zo zijn dat het zichtbaar is op het paard. Flaxen toont bijvoorbeeld in de vorm van blonde manen en staart. Dus als je paard dit heeft, en er is géén ander gen voor verantwoordelijk, dan weet je dus wel dat dit door flaxen komt. Dit betekent dat er een aantal verborgen genen zijn waar je niet vanaf weet. Houdt dit dus in de gaten als je niets wilt missen.

Lees meer over kleurgenetica.

Fenotype

Het fenotype van een paard houdt in hoe goed een paard eruit ziet en hoe het paard beweegt. Het gaat dus om de dingen die je kunt zien aan de buitenkant van het paard. Wanneer je op het paardenprofiel naar de prestaties gaat kun je het exterieur bekijken. Daar krijg je een globaal overzicht van deze eigenschappen.

Op het moment van schrijven zijn deze eigenschappen verdeeld in 5 groepen:

  1. Slecht = < 40 punten
  2. Ondergemiddeld = 40-59 punten
  3. Gemiddeld = 60-69 punten
  4. Goed = 70-84 punten
  5. Zeer goed = 85+ punten

Wanneer je een paard laat meedoen aan een keuring in de exterieur categorie, dan wordt je paard op verschillende eigenschappen getest: houding, hoofd, nek, rug, benen, behang, stap, draf, galop, rengalop. Echter wanneer je je paard in een keuring inschrijft, zullen er ook een aantal andere dingen worden meegerekend. Lees hier meer over op deze pagina.

Genetisch Potentieel

Er zijn 10 genen die een paard zijn genetisch potentieel bepalen, wat in feite bepaalt sportkwaliteit van je paard. Je paard zal goed zijn voor een bepaalde discipline wanneer hij een goede set genen heeft voor die bepaalde discipline.

Elke karaktereigenschap bestaat uit 2 allelen. Wanneer je een paard fokt zal een van allel van de moeder krijgen en een allel van de vader. Dat betekent dat het veulen betere of slechtere eigenschappen kan krijgen van zijn ouders. Afhankelijk van welke allelen het veulen krijgt, kan het een totaal verschillend uitkomst hebben dan je verwacht.

  • Balans
  • Bascule
  • Behendigheid
  • Kracht
  • Snelheid
  • Sprint
  • Tredzekerheid
  • Trekkracht
  • Uithoudingsvermogen
  • Versnelling

Gezondheid

Op het moment word er nog geen rekening gehouden met gezondheid. Het enige moment wanneer de gezondheid word gecheckt.

Miskramen en vroege embryonale sterfgevallen

Alle merries hebben een 5% kans dat ze een miskraam geven na het fokken na een paar dagen. In de werkelijkheid is het 80% een volgroeid veulen geven en 20% het embryo verliest de fetus of veulen tijdens de zwangerschap. Voor nu hebben we geïmplementeerd dat voor alle zwangerschappen er een 5% kans, het maakt niet uit of het paard gezond is of niet. Dus ook gezonde paarden kunnen hun embryo verliezen.

De andere factor waar wij rekening mee houden is de kwaliteit van de hengst's sperma. Afhankelijke van hoe goed zijn statistieken zijn, hoe groter de kans op een gefaalde zwangerschap.

De statistieken zijn voor nu:

  • 80+ kwaliteit = kans +5%;
  • 65+ kwaliteit = kans +10%;
  • 50+ kwaliteit = kans +15%;
  • 25+ kwaliteit = kans +20%;
  • <25 kwaliteit = kans = 40%;

Dat betekent dat als je een merrie fokt met een hengst dat een goede spermakwaliteit heeft. De totale kans op een gefaalde zwangerschap 10% is (je hebt altijd de 5% + 5% extra vanwege zijn sperma). Dat betekent er 90% kans is dat er een gezond veulen uit komt, en dat is 10% minder dan de officiële zwangerschapsratio bij paarden.

Een gefaalde zwangerschap je paard fokt met slechte spermakwaliteit. Na 2 dagen van de "zwangerschap", zal je een bericht krijgen dat je paard geen embryo draagt en dat je paard dus niet zwanger is. Na dit kan je haar weer fokken. Normaal vind je uit na 40-50 dagen of je merrie zwanger is of niet, daarom krijg je pas een bericht bij 2 dagen na het fokken.

Een miskraam gebeurd door de 5% waar we mee startte. Dit zal gebeuren na 4 dagen van de "zwangerschap". Dit betekent dat ze een veulen had maar dit verloren is na 4-5 maanden van de zwangerschap.

Beide gebeurtenissen geven de zelfde notificatie voor nu. Op een later moment zullen we verschillende notificaties geven met de echte uitleg. Voor nu zal je een bericht krijgen dat het lijkt dat je merrie geen embryo draagt en dat ze dus niet meer zwanger is.

Karaktereigenschappen

Zoals vermeld zijn deze eigenschappen nog niet in spel geïmplementeerd (behalve spermakwaliteit). maar om informatie te geven over de toekomst, dit zijn de eigenschappen die je wilt verbeteren tijdens het fokken. Hoe beter de gezondheid van je paard, hoe makkelijker het fokken word.

  • Gezondheid
  • Spermakwaliteit
  • Koliek
  • Hoeven
  • Rugproblemen
  • Ademhaling
  • Kreupel