Wikia

Het extension gen is verantwoordelijk voor twee basiskleuren: vos en zwart. Het bevindt zich op chromosoom 3 en heet in wetenschappelijke termen MC1R.

We korten extension meestal af met de letter 'e'. Een hoofdletter E staat voor het E-allel dat zorgt voor zwart pigment, en dus voor de kleur zwart. Deze kleur is dominant en daarom schrijven we een hoofdletter E. De kleine letter e staat voor het e-allel van extension, en dat zorgt voor rood pigment en daarmee voor de kleur vos. Deze kleur is recessief en daarom gebruiken we hier de kleine letter e.

Kort samengevat krijgen we dan:

  • e = roog pigment
  • E = zwart pigment

Overerving

Een veulen krijgt per gen altijd twee allelen (ook wel kopie of versie genaamd). Van het extension gen krijgt het dus ook twee allelen. Namelijk 1 van de vader en 1 van de moeder. Samen bepalen deze twee allelen welke basiskleur het veulen krijgt. Omdat zwart dominant is over rood (E is de baas over e), heb je bij een combinatie van de twee verschillende allelen altijd dat zwart het wint. Je krijgt dan de volgende opties:

  • ee = vos
  • Ee = zwart
  • eE = zwart (meestal schrijven we gewoon Ee)
  • EE = zwart

Als een veulen oud genoeg is om mee te fokken, geeft het willekeurig 1 van de twee allelen weer door aan zijn of haar veulens. Een (vos) paard met ee geeft dan altijd een e door. Een zwart paard met EE geeft altijd een E door. En een zwart paard met Ee geeft in 50% van de gevallen een E en in 50% van de gevallen een e.