Wikia

De term fenotype staat voor alles dat je kan zien aan een paard. Dat houdt onder andere in het exterieur, de kleur en het gedrag. Dat komt deels voor uit het genotype, maar wordt ook beïnvloed door omgevingsfactoren.

  • Genotype = de genetica van een paard
  • Fenotype = alles dat we van buitenaf kunnen observeren. Het zijn de resultaten van de genetica + de omgevingsfactoren

Voorbeeld 1

Arabian Mare Chestnut

Een vos arabier

Stel we hebben een paard met een standaard grijze huid, rode vacht, rode manen, rode staart, rode benen en rode oorpunten. Dan kunnen we redelijk goed vaststellen dat het fenotype van dit paard vos is. Daaruit kunnen we ook weer redelijk betrouwbaar afleiden dat het genotype ee moet zijn.

Maar we kunnen niet zien of dit paard misschien de silver verdunning draagt, want die verdunning toont niet op een vos en kan dus verborgen blijven. Fenotypisch gezien hebben we dus te maken met een vos, maar we kunnen niet zeggen of het genotype misschien zz, ZZ of Zz is. Daarvoor kunnen we het beste een DNA test doen.

Een fenotype kan je dus helpen om te weten te komen wat het genotype van een paard is, maar het is geen definitief antwoord.

Voorbeeld 2

Stel we hebben weer het vos paard uit voorbeeld 1. Maar nu hebben we ook een heleboel zwarte verf. Vervolgens verven we dit rode paard zodat het helemaal zwart is (doe dit alsjeblieft niet na). Dan zeggen we dat het fenotype zwart is, want je ziet alleen maar zwarte haren. Maar genotypisch gezien is het nog steeds ee, dus een vos!

Voorbeeld 3

Stel nu, we hebben DNA van een paard. Dat kan een willekeurig paard zijn, maar bijvoorbeeld ook DNA dat is gevonden tijdens een archeologische opgraving. Als we een DNA test doen, vertelt het ons dat dit paard het genotype Gg had. Makkelijk! Dit paard was dus een schimmel! Maar we weten niet of dit paard helemaal wit was, of een appelschimmel, of een vliegenschimmel... Misschien was het wel een heel jong paard, en was het proces van vergrijzen nog helemaal niet begonnen. Dan zou een willekeurige toeschouwer het niet eens herkend hebben als een schimmel.

Het genotype kan ons dus vertellen hoe een paard er waarschijnlijk uit ziet, maar het werkelijke fenotype hangt af van veel meer factoren. Andersom kun je uit een fenotype deels afleiden wat het genotype is, maar er zijn dingen die je gewoon niet aan de buitenkant kan zien.

Around Wikia's network

Random Wiki