Wikia

De fjord is een middelgroot trekpaard uit Scandinavië. Hij is gemakkelijk te onderscheiden van andere paardenrassen vanwege zijn opvallende kenmerken. Alle fjorden zijn dun met pangaré en velen hebben rechtop staande zwart met witte manen. Een enkele fjord draagt ook het cream gen.

Na vele jaren in isolatie geleefd te hebben in Noorwegen, zijn ze perfect geconditioneerd om een gure omgeving te weerstaan. Hoewel het ras niet heel groot is, zijn het sterke en stoere paarden. Ze kunnen gebruikt worden voor zware taken zoals ploegen of bomen slepen. Echter doen ze het ook goed als rij- of menpaard. Ze staan bekend om hun werkwilligheid, maar toch ook vanwege hun koppige karakter.

Kleuren

Alle fjorden dragen twee kopiëen van het dun en het pangaré gen. Sommigen dragen ook het creamgen. Mogelijk zijn niet alle versies van agouti aanwezig binnen de populatie van dit ras.

Bij fjorden is het gebruikelijk om de Noorse kleurnamen aan te houden. De maatschappij heeft 6 verschillende kleuren benoemd, echter worden er maar 5 geaccepteerd. Een kleine witte ster komt voor, maar is niet gewenst.

Noorse namen

  • ‘Brunblakk’ = Bay Dun, meer dan 90% van alle fjorden toont deze kleur
  • ‘Rødblakk’ = Vos Dun
  • ‘Grå’ = Grullo/a, en/of grullo met 1 cream allel
  • ‘Ulsblakk’ = Bay Dun met 1 cream allel
  • ‘Gulblakk’ = Vos Dun met 1 cream allel
  • ‘Kvit’ = Eén van de bovenste 3 met 2 cream allelen. Deze bijna witte paarden met blauwe ogen zijn vaak niet gewenst.

Horse Reality

Alle fjorden zijn homozygoot voor dun en pangaré. Het cream gen is aanwezig, maar vrij zeldzaam.

Around Wikia's network

Random Wiki