Wikia

De fjord is een middelgroot trekpaard uit Scandinavië. Hij is gemakkelijk te onderscheiden van andere paardenrassen vanwege zijn opvallende kenmerken. Alle fjorden zijn dun met pangaré en velen hebben rechtop staande zwart met witte manen. Een enkele fjord draagt ook het cream gen.

Na vele jaren in isolatie geleefd te hebben in Noorwegen, zijn ze perfect geconditioneerd om een gure omgeving te weerstaan. Hoewel het ras niet heel groot is, zijn het sterke en stoere paarden. Ze kunnen gebruikt worden voor zware taken zoals ploegen of bomen slepen. Echter doen ze het ook goed als rij- of menpaard. Ze staan bekend om hun werkwilligheid, maar toch ook vanwege hun koppige karakter.

Net als bij andere paarden zullen de manen van de fjord gaan hangen als ze lang genoeg worden. Sommige eigenaren kiezen er echter voor om de manen kort en in een boog te knippen. Door de stevige witte haren ('guard hairs') aan de zijkant van de manen kunnen ze, indien niet te lang, rechtop blijven staan. Dit is een karakteristiek waar de fjord bekend om staat.

De stevige witte guard hairs zijn het gevolg van het dun/wildkleur gen. De zwarte haren in het midden zijn de werkelijke zwarte manen van het paard. Omdat 90% van de fjorden onder de wildkleur eigenlijk bay/bruin zijn, hebben ze zwarte manen. Zijn de paarden naast wildkleur iets anders dan bay of zwart, bijvoorbeeld vos, dan heeft de middelste streep een andere kleur, bijvoorbeeld roodbruin.

Kleuren

Vroeger hadden fjorden veel meer kleuren dan nu. Er waren zelfs bonte exemplaren. Als gevolg van menselijke selectie zijn witte aftekeningen zo goed als verdwenen, en voor zover bekend zijn nu alle fjorden dun en pangaré naast de basiskleuren bay, zwart en vos. Sommigen dragen ook het creamgen. Mogelijk zijn niet alle versies van agouti aanwezig binnen de populatie van dit ras.

Bij fjorden is het gebruikelijk om de Noorse kleurnamen aan te houden. Het stamboek heeft 6 verschillende kleuren benoemd, echter worden er maar 5 geaccepteerd. Een kleine witte ster op het hoofd komt bij sommige dieren voor, maar is niet gewenst.

Noorse namen

  • ‘Brunblakk’ = Bay dun, meer dan 90% van alle fjorden toont deze kleur
  • ‘Rødblakk’ = Vos dun
  • ‘Grå’ = Zwart dun, soms met 1 cream allel
  • ‘Ulsblakk’ = Bay dun met 1 cream allel
  • ‘Gulblakk’ = Vos dun met 1 cream allel
  • ‘Kvit’ = Eén van de bovenste 3 met 2 cream allelen. Deze bijna witte paarden met blauwe ogen zijn vaak niet gewenst.

N.B.: Grå wordt voor twee kleuren gebruikt: zwart dun en smoky black dun (zwart dun met 1 cream allel). In het fenotype zit namelijk weinig tot geen verschil tussen deze twee kleuren en ze zijn op het oog dan ook zeer moeilijk te onderscheiden.

N.B.2: Zwart dun (wildkleur zwart) wordt buiten het fjordenstamboek om ook wel grullo en grulla genoemd. Grullo is voor mannelijke dieren, grulla voor vrouwelijke.

Horse Reality

Bijna alle fjorden zijn homozygoot voor dun en pangaré. Er zijn drie basiskleuren in de populatie. Het cream gen is aanwezig, maar vrij zeldzaam.

Around Wikia's network

Random Wiki