Wikia

Flaxen is de naam voor lichte manen en staart bij een vos paard. Het wordt in het Nederlands soms ook wel zweetvos genoemd. Flaxen werkt alleen op vos en kleurt de rode manen en staart naar geel tot wit. Soms worden de vetlokken van de onderbenen ook lichter.

Het gen voor flaxen is nog niet gevonden. Men vermoedt dat het recessief is, omdat twee vos flaxen ouderdieren altijd een vos flaxen veulen geven. Dit verklaart echter niet de uiteenlopende tinten in sommige rassen. Mogelijk is er dus sprake van een soort incompleet recessief gen, of van een combinatie van genen.

Flaxen is uniform aanwezig in de haflinger en schwarzwälder fuchs, en komt verder in zeer veel rassen voor zoals het Belgisch trekpaard, shetland pony en arabier. In veel voormalig koetspaardenrassen als de hannoveraan en trakehner zie je het maar zeer zelden tot nooit, mogelijk omdat de oude fokkers geen paarden met lichte kleuren wilden.

Soms wordt de term flaxen ook wel eens bij bruine paarden gebruikt. In dat geval heeft men het niet over het flaxen gen zoals dat bij vos paarden werkt, maar doelt men op het algehele fenotypische effect. Het paard is dan vaak bruin of anderszins gekleurd, maar heeft toch opvallend lichte manen en/of staart. De oorzaak is vaak niet bekend. Soms is er sprake van een silver verdunning, maar het wordt ook wel gekoppeld aan een vorm van sabino, omdat beide vaak by clydesdales wordt gezien.

Bij arabieren wordt een lichte staart wel eens een 'gulastra plume' genoemd, naar een bekende Arabische hengst die een aantal bruine nakomelingen met dit effect kreeg. Het komt echter in veel meer rassen voor.

Kleur

Arabian Mare Chestnut Flaxen Sooty

Levervos met flaxen

Flaxen verkleurt de rode manen en staart van een paard met vos als basiskleur naar een lichte tint, van geel tot wit. Het komt voor in veel variaties. Het kan nauwelijks zichtbaar zijn maar ook enorm opvallend zoals bij leverkleurige vossen waarbij flaxen de manen, staart en vetlokken nagenoeg wit kan maken. In arabieren en morgans zijn ook vos exemplaren bekend waarbij de vacht bijna zwart is, maar de manen en staart juist een oranjerode tint hebben behouden.

Dit gen werkt alleen bij paarden met vos als basiskleur. Dus niet bij paarden met een bruine of zwarte basis. Je ziet het ook in wildkleur vossen, maar het toont bijvoorbeeld niet bij palomino, die van zichzelf al heel lichte manen en staart hebben.

Genetica

De bron van flaxen is nog niet in het DNA gevonden. Omdat een flaxen geboren kan worden uit twee vos ouderdieren, en altijd wordt geboren uit een kruising van twee vos flaxen dieren, is het zeer waarschijnlijk recessief. Je kan er dus heel makkelijk op selecteren, maar het is moeilijk uit een populatie te krijgen, mocht je dat willen. Het komt dan ook in zeer veel rassen voor, hoewel de percentages extreem uiteenlopen.

Mogelijk is het gen incompleet recessief (heeft een ander effect in heterozygote vorm dan in homozygote vorm), of is er sprake van een samenspel van meerdere genen. Dat zou het verschil in tinten binnen sommige rassen kunnen verklaren.

De afkorting is f of F. Omdat flaxen recessief is moet een flaxen paard altijd ff zijn.

  • ee = Vos
  • ee + FF = Vos
  • ee + Ff = Vos
  • ee + ff = vos met flaxen
  • E_aa + ff = zwart
  • E_A_ + ff = bay

In Horse Reality

In het spel is gekozen voor 1 gen, dat recessief is. Net als in het echt, kan je geen DNA test doen voor dit gen.