Wikia

Frame, ook wel frame overo genoemd, is een witpatroon dat recent is ontstaan, vermoedelijk ergens in de afgelopen 6 eeuwen in Noord-Amerika. Dat kunnen we zeggen omdat het in veel Amerikaanse rassen voorkomt, maar niet in rassen buiten Amerika tenzij geïmporteerd. De eerste mutatie is dan waarschijnlijk ontstaan met de eerste paarden die naar Amerika zijn verscheept na de ontdekking van Columbus, of bij hun nakomelingen.

Frame is incompleet dominant. Dat houdt in dat het in heterozygote vorm anders tot uiting komt dan in homozygote vorm. En dat verschil is behoorlijk significant.

Kleur

Genetica

Meestal korten we frame af met OLW en het recessieve o.

  • o/o = Paard zonder frame
  • OLW/o = Paard met frame
  • OLW/OLW = wit geboren veulen dat spoedig zal overlijden

Vanwege het overo lethal white syndrome wil je dus absoluut de kans op een homozygoot frame veulen vermijden. Dat kan je hebt beste doen door nooit twee dieren met frame te kruisen. Fok je met rassen waar frame in voorkomt (Amerikaanse rassen als mustang en quarter horse hebben het grootste risico), test dan altijd het DNA van je paarden op frame voor je ermee gaat fokken. Frame kan zich namelijk verstoppen als een bles of een andere witte aftekening die je in eerste instantie niet aan een witpatroon doet denken.

Kruisingen:

  • o/o x o/o = 0% kans op frame
  • OLW/o x o/o = 50% kans op frame, 50% kans op geen frame
  • OLW/o x OLW/o = 25% kans op geen frame, 50% kans op frame, en 25% kans op overo lethal white syndrome.

Overo lethal white syndrome