Wikia

De Fries is een oud en uniek paardenras dat is ontstaan in de provincie Friesland in het noorden van Nederland, maar inmiddels over de hele wereld populair is. Door de eeuwen heen is er geselecteerd op unieke kenmerken, zoals kleur, beweging en exterieur en dat heeft de Fries gemaakt tot een werkelijk uniek ras.

Deze barokke dieren met hun trotse en krachtige houding, zwarte vacht en lange manen en staart zijn niet voor niets erg populair voor dressuur, de aangespannen sport en zelfs in filmproducties. Maar net als bij veel andere rassen wordt ook de Fries beïnvloed door de tijd, en inmiddels wordt het oude barokke type steeds meer vervangen door een luxe versie die het beter doet op wedstrijden.

Het unieke exterieur van de Fries is tegelijk ook een zwak punt. Om de gewenste kenmerken te behouden en bevestigen is er in het verleden vaak gekozen voor inteelt. Hoewel er nu zeer veel Friezen over de wereld verspreid zijn, zijn de meeste familie van slechts een handjevol hengsten. Hierdoor vormen afwijkingen als dwerggroei en waterhoofden een serieus risico voor de gezondheid van het ras. Gelukkig worden fokkers nu bijgestaan door kennis over inteelt coëfficiënties, adviezen en DNA testen om dragers van dergelijke afwijkingen zo snel mogelijk te identificeren.

Kleuren

Zwart is nu de meest bekende kleur van de Fries, maar vroeger kwamen er veel meer fenotypes voor. Daarvan is nu alleen vos nog over. Vos is recessief tegenover het dominante zwart, en kan zo generaties lang verborgen blijven. Wanneer er gefokt wordt met twee heterozygote ouderdieren (Ee) is de kans 25% dat er een vos veulentje wordt geboren. Door middel van een DNA test kunnen dragers van het vos-allel geïdentificeerd worden in de populatie.

Witte aftekeningen komen zeer weinig voor, maar wel vaker dan de kans op vos. Het stamboek staat de aanwezigheid van een paar witte haren op het hoofd toe.

In Horse Reality

De Fries zit al vanaf het begin in het spel. Hoewel bijna alle paarden zwart zijn, kan het voorkomen dat er een vos factor in de populaties zit.

Around Wikia's network

Random Wiki