Wikia

We gebruiken de term ‘genotype’ voor de verzameling genetische eigenschappen dat het paard geërfd heeft van zijn of haar ouders. Deze eigenschappen zijn niet alleen van invloed op het temperament, bloedgroep of prestatievermogen maar ook op het fenotype. Het fenotype is dat wat we aan de buitenkant kunnen zien. Dat zijn de kleur, het exterieur, aftekeningen etc zelf.

  • Genotype = de genetica van een paard
  • Fenotype = alles dat we van buitenaf kunnen observeren. Het zijn de resultaten van de genetica + de omgevingsfactoren

Voorbeeld 1

Stel we hebben het volgende paard:

  • Genotype = Gg
  • Fenotype = appelschimmel

Aan het genotype kan je zien dat het paard een schimmel moet zijn, maar je kan niet zien of het een appelschimmel, een vliegenschimmel, of een helemaal witte schimmel is. Dat kan je alleen maar aan de buitenkant, dus aan het fenotype zien.

Voorbeeld 2

Friesian Mare Black

Een zwarte fries. Maar is ze EE of Ee?

Het genotype is soms te bepalen aan de hand van het fenotype maar het kan ook puur giswerk zijn.

Een goed voorbeeld hiervan is het E-allel van het extension gen (zwart). Als je een zwart paard hebt weet je zeker dat het minstens één dominant extension allel heeft (E) maar je kan onmogelijk vertellen of het er één (E/e) of twee (E/E) zijn, terwijl dit wel heel belangrijk kan zijn voor het nageslacht dat je wilt fokken.

Als ditzelfde zwarte paard een vos veulentje krijgt, dan moet dit veulen van beide ouders minimaal 1 e-allel hebben gekregen. In dat geval kan je aan het fenotype van het veulen afleiden wat het genotype voor het extension gen is van de ouders. Maar die luxe of duidelijkheid heb je niet altijd.

Voorbeeld 3

Een vos paard met alleen maar rood haar (ook manen, staart, benen en oorpunten) moet altijd het genotype ee hebben. Maar je kan aan de buitenkant niet zien of het misschien ook agouti of silver draagt. Deze genen hebben namelijk alleen maar effect op zwarte haren, en niet op rode haren. Een vos kan genetisch gezien dus wel drager zijn van agouti of silver, maar zal dit niet tonen in het fenotype.