Wikia

De haflinger is een stevig ponyras uit het Alpengebied in Europa. Hij werd gefokt om zware ladingen op oneven grond te trekken onder moeilijke omstandigheden in de bergen, waardoor het een sterk ras is met tredzekerheid. De haflinger wordt ook wel de avelignese genoemd, naar een klein dorp in Italië dat een grote invloed had op het ras in zijn geheel.

Ondanks dat hij lokaal erg populair was als sterk werkpaard, daalden de cijfers snel als gevolg van de wereldoorlogen, bijna tot uitsterven toe. Dankzij een klein aantal fokkers heeft het ras weten te overleven en is hij één van West Europa's populairste rassen geworden bij zowel kinderen als volwassenen. Het is een veelzijdig, krachtig ras met goede bewegingen en een vriendelijk karakter, wat hem geschikt maakt voor veel verschillende sporten, waaronder dressuur en mennen.

Hedendaags focussen de fokkers meer op het wat luxere type die beter presteert in moderne paardensporten. Dit zorgt ervoor dat het oudere, zwaardere type, gefokt voor zijn originele gebruik langzaam maar zeker begint te verdwijnen.

Kleuren

Het ras is volledig vos, met tinten uiteenlopend van lichtgelig tot felrood. De manen en staart zijn altijd flaxen. Pangaré is aanwezig. Er zijn een klein aantal levervossen in het ras, maar deze kleur is niet gewenst, in tegenstelling tot bij zijn nauw verwante broer, de schwarzwälder fuchs.

Wit is meestal aanwezig in de vorm van simpele aftekeningen op het hoofd, maar verrassend genoeg is wit op de benen zeer zeldzaam. Sommige paarden lijken roan, waarschijnlijk door een vorm van sabino die aanwezig is in het ras. Meer wit is extreem zeldzaam, al zijn er een paar compleet witte veulens geboren uit pure ouders. Het zou daarbij wel eens kunnen gaan om nieuwe en nog ongeïdentificeerde witmutaties.

Around Wikia's network

Random Wiki