Wikia

De term heterozygoot wordt gebruik als twee allelen op hetzelfde gen verschillend zijn van elkaar (Xx). De naam homozygoot komt voort uit het latijnse woord “homo” dat “gelijk” of “hetzelfde” betekent.

Homozygoot is het tegenovergestelde. Dit betekent juist dat de twee allelen op hetzelfde gen gelijk zijn aan elkaar (XX of xx).

In de genetica worden deze twee termen veel gebruikt. Ook voor fokkers is het interessant. Friezen zijn bijna altijd zwart en de kleur vos is heel zeldzaam. Als je toch graag een vos veulentje wil fokken uit zwarte ouders kan je de hengst en merrie selecteren op hun genetica voor het extension gen. Beide ouders moeten dan heterozygoot zijn (Ee). Op deze manier krijg je 25% kans op een vos veulentje. Maar het kan natuurlijk een voordeel zijn voor meer kleuren. Als je er een beetje handig in wordt weet je van sommige kleuren automatisch al of ze heterozygoot of homozygoot zijn, maar voor andere kleuren zal je toch eerst een DNA test moeten doen om het zeker te weten.

Voorbeeld 1

We geven even een voorbeeld met het agouti gen, verantwoordelijk voor de kleur bruin.

  • a met a = (aa) = Homozygoot
  • A met a = (Aa) = Heterozygoot
  • a met A = (aA) = Heterozygoot (voor het gemak wordt de hoofdletter altijd als eerste gezet.)
  • A met A = (A) = Homozygoot

Voorbeeld 2

Ice Mare Palomino

Een palomino is altijd heterozygoot voor cream

En dat gaat ook op voor andere genen. Neem bijvoorbeeld het MATP gen met de verdunningen cream en pearl:

  • CR/CR = Homozygoot
  • CR/n = Heterozygoot
  • CR/prl = Heterozygoot
  • prl/CR = Heterozygoot
  • prl/prl = Homozygoot
  • prl/n = Heterozygoot
  • n/n = Homozygoot

Voorbeeld 3

Een paard kan ook tegelijk homozygoot en heterozygoot zijn:

  • EEAa = Homozygoot op extension en heterozygoot op agouti.
  • EeAa prl/prl = Heterozygoot op extension en agouti, homozygoot op pearl.

Overerving

Zoals je kan zien heeft deze term niets te maken met dominantie. Het vertelt puur of twee allelen op een gen hetzelfde zijn of niet.

Daaruit kan je overigens wel een aantal interessante dingen afleiden:

  • Een veulen van een merrie die dominant homozygoot is zal altijd één dominant allel krijgen van die merrie.
  • Een veulen van een merrie die recessief homozygoot is zal altijd één recessief allel krijgen van die merrie.
  • Een paard dat heterozygoot is heeft altijd twee verschillende allelen, het is niet van tevoren te bepalen of het veulen het ene of het andere allel krijgt.

Around Wikia's network

Random Wiki