Wikia

De term homozygoot wordt gebruik als twee allelen op hetzelfde gen gelijk zijn aan elkaar (XX of xx). De naam homozygoot komt voort uit het latijnse woord “homo” dat “gelijk” of “hetzelfde” betekent.

Heterozygoot is het tegenovergestelde. Dit betekent dat twee allelen op hetzelfde gen verschillend (hetero) zijn (Xx).

In de genetica worden deze twee termen veel gebruikt. Ook voor fokkers is het interessant. Een paard dat bijvoorbeeld homozygoot is op tobiano zal altijd één van die twee aanwezige allelen doorgeven. Het veulen is dan 100% zeker bont. Handig als je graag een bont veulen wil fokken! Maar het kan natuurlijk een voordeel zijn voor meer kleuren. Als je er een beetje handig in wordt weet je van sommige kleuren automatisch al of ze heterozygoot of homozygoot zijn, maar voor andere kleuren zal je toch eerst een DNA test moeten doen om het zeker te weten.

Voorbeeld 1

We geven even een voorbeeld met het Extension gen, verantwoordelijk voor de kleuren vos en zwart.

  • e met e = (ee) = Homozygoot
  • E met e = (Ee) = Heterozygoot
  • e met E = (eE) = Heterozygoot (voor het gemak wordt de hoofdletter altijd als eerste gezet.)
  • E met E = (EE) = Homozygoot

Voorbeeld 2

Ice Mare Cremello

Een cremello is altijd homozygoot voor cream en voor het e-allel

En dat gaat ook op voor andere genen. Neem bijvoorbeeld het MATP gen met de verdunningen cream en pearl:

  • CR/CR = Homozygoot
  • CR/n = Heterozygoot
  • CR/prl = Heterozygoot
  • prl/CR = Heterozygoot
  • prl/prl = Homozygoot
  • prl/n = Heterozygoot
  • n/n = Homozygoot

Voorbeeld 3

Een paard kan ook tegelijk homozygoot en heterozygoot zijn:

  • EeAA = Heterozygoot op extension en homozygoot op agouti.
  • eeaa CR/n = Homozygoot op extension en agouti, heterozygoot op cream.

Overerving

Zoals je kan zien heeft deze term niets te maken met dominantie. Het vertelt puur of twee allelen op een gen hetzelfde zijn of niet.

Daaruit kan je overigens wel een aantal interessante dingen afleiden:

  • Een veulen van een merrie die dominant homozygoot is zal altijd één dominant allel krijgen van die merrie.
  • Een veulen van een merrie die recessief homozygoot is zal altijd één recessief allel krijgen van die merrie.
  • Een paard dat heterozygoot is heeft altijd twee verschillende allelen, het is niet van tevoren te bepalen of het veulen het ene of het andere allel krijgt.