Wikia

De IJslander is een klein tot middelgroot paardenras uit IJsland, een eiland vele kilometers uit de kust van Noorwegen. Zowel het lokale klimaat als terrein zijn erg zwaar, wat geresulteerd heeft in een ontzettend robuust en uniek ras met een typisch IJslands vriendelijk doch vurig temperament. Ze zien er misschien klein uit, maar vergis je niet, ze zijn erg sterk en kunnen met gemak op een hoge snelheid en lange afstand een volwassene dragen.

Dit ras is zeer bekend vanwege zijn extra gangen. Naast de standaard gangen: stap, draf en galop, kunnen ze twee extra gangen hebben, namelijk de tölt en de telgang.

Tussen de 18e en 19e eeuw had het koude en ruige klimaat van IJsland een dramatisch effect op de populatie. Hun nummers daalden drastisch en alleen de sterkste paarden overleefden.

Er zijn veel paarden die nu buiten IJsland leven, omdat ze een geliefd ras waren in de jaren 50. Door de gedaalde populatie en lage diversiteit in het land van afkomst kregen de paarden een slechte weerstand tegen infecties en ziektes. Om te voorkomen dat er een ramp uitbreekt, is het illegaal om paarden naar IJsland te importeren. Dit is inclusief de paarden die daar van origine zijn geboren, maar daarna geëxporteerd zijn naar andere landen. Ook zij mogen niet terug.

Kleuren

De IJslander komt voor in de basiskleuren, flaxen, cream, dun/wildkleur, silver en schimmel. Vooral silver is vrij zeldzaam.

Witte aftekeningen als een bles of een wit voetje worden meestal veroorzaakt door één van de grote witpatronen als tobiano en splashed white 1, maar aftekeningen op het hoofd kunnen ook los voor komen. Roan zit ook in het ras.

Heel soms lijken patronen als splashed white 1 en tobiano zich bij ijslanders nog wel eens anders te gedragen dan normaal. Soms zijn ze opvallend minimaal, en in weer andere gevallen lijken ze niet de standaard regels voor deze witpatronen te volgen. We noemen dit ook wel 'skewed'. Het is nog onbekend waar dit vandaan komt. Het is ook gezien in o.a. shetlanders en gotland pony's, wat een gezamenlijke afwijking bij noordelijke rassen doet vermoeden.

Er zijn tot nu toe twee witmutaties gevonden in de IJslander, W8 en W21. De eerste is bekend van de merrie Thokkadis vom Rosenhof. De tweede was al in 2015 geïdentificeerd, maar kwam begin 2017 wederom in het nieuws toen de hengst Ellert frá Baldurshaga in de krant verscheen onder de noemer 'nieuwe kleur'.

Around Wikia's network

Random Wiki