Wikia

Mustang Stallion Buckskin

Cream is incompleet dominant. Hier een buckskin: E_A_ CR/n

Incompleet dominant is eigenlijk een soort tussenvorm van dominant en recessief. Bij de kleurengenetica van paarden komt het niet zo vaak voor, maar het is onder andere belangrijk voor begrip van het cream gen.

Eerst even een herhaling: Dominant (hoofdletter) toont altijd en recessief (kleine letter) toont alleen bij afwezigheid van een dominant allel.

Bij incomplete dominantie toont het dominante allel, maar heeft het in heterozygote vorm minder effect dan in homozygote vorm. Je kan ergens zeggen dat het recessieve allel dus nog een beetje inspraak blijft houden.

Voorbeeld

Het meest bekende voorbeeld in de kleurgenetica is het cream gen. In heterozygote (CR/n) vorm toont het opvallend anders dan in homozygote (CR/CR) vorm. Een paard met CR/n en vos wordt een palomino, met bruin wordt het een buckskin/valk, en met zwart wordt het een smoky black. Alle drie zijn nog relatief donkere kleuren. Maar een paard met CR/CR verkleurt naar een bijna crème-witte kleur, die soms amper donkerder kan zijn dan puur wit. Ook de huid en ogen verkleuren bij CR/CR naar respectievelijk roze en blauw.

Voor een vos krijg je de volgende kleurslagen:

  • ee = vos
  • ee CR/n = palomino
  • ee CR/CR = cremello

Voor een bruine:

  • E_A_ = bruin
  • E_A_ CR/n = buckskin/valk
  • E_A_ CR/CR = oerlino

Voor een zwarte:

  • E_aa = zwart
  • E_aa CR/n = smoky black
  • E_aa CR/CR = smoky cream

Around Wikia's network

Random Wiki