Wikia

KIT is net als extension (MC1R) en agouti (ASIP) een gen dat invloed heeft op de vachtkleur van een paard. In tegenstelling tot de laatste twee genoemden, zorgt KIT echter niet zozeer voor kleur, als wel voor witpatronen. En niet één of twee, maar een heleboel. Dit gen staat bekend als zeer variabel. Inmiddels zijn er al 25 variaties van bewezen, met andere vermoed of dichtbij.

Sabino-1

Dit witpatroon is incompleet dominant en bekend van het sabino fenotype. Eén allel zorgt voor een opvallende sabino met veel losse witte haren op de vacht, die toch meer gegroepeerd zijn dan bij roan. Bij twee allelen is het paard helemaal wit.

Toen dit allel werd gevonden bleek het een opvallend sabino patroon te verklaren, maar niet allemaal. Daarom is dit allel sabino-1 genoemd, met de gedachte dat er vast nog wel meer zouden volgen. Maar sindsdien is er veel veranderd, en is er nooit meer een sabino-2 of zelfs een sabino-3 gekomen. In plaats daarvan worden er nu veel witpatronen van KIT (waarvan sommige ook een aantal sabino patronen verklaren) vernoemd naar de witmutaties (zie ook verder op deze pagina).

Tobiano 

Dit bekende witpatroon zit niet echt op het KIT gen, maar er zo dichtbij dat het vaak onder KIT wordt geschaard. Tobiano is verantwoordelijk voor het zogenaamde 'platenbont'. Dit patroon komt in veel rassen voor en is één van de meest eenvoudig te herkennen bontpatronen.

Tobiano heeft een groot bereik. In de minimale vorm zijn de vier benen wit tot ongeveer de knie, hoewel sommige rassen nog minder expressie kunnen hebben. In de maximale vorm is bijna het hele paard wit, meestal met uitzondering van het hoofd en soms een vlek op de achterhand. 

Tobiano is in homozygote vorm eigenlijk niet te onderscheiden van heterozygoot, al komen er soms meer kleine vlekjes voor. Dit worden ook wel 'cat tracks' genoemd, omdat ze soms zo gegroepeerd zijn dat het lijkt alsof er een kat zijn pootjes in donkere verf heeft gedoopt en daarmee over het paard heeft gelopen.

Roan

Mustang Stallion Black Roan.png

Zwarte roan mustang hengst

Roan is een opvallend allel van het KIT gen. Het komt in zeer veel rassen voor en moet dus al behoorlijk oud zijn. Het zorgt voor witte haren die verspreid zitten over de vacht, maar niet op de onderbenen en het hoofd komen. In tegenstelling tot sabino zitten de haren niet gegroepeerd, maar netjes verdeeld. Het hoofd blijft onaangetast en donker. Boven de knie van de voorbenen is een soort omgekeerde 'V' te zien, die de grens tussen roan en vachtkleur vormt. De hoeveelheid witte haren verschilt per seizoen, waardoor roan paarden er in de winter heel anders uit kunnen zien dan in de zomer. De kleur wordt dan ook wel terecht aangeduid met 'toverbal'.

In sommige rassen krijgen de staart en manen ook witte haren, maar dit lijkt niet overal te gebeuren. Mogelijk bestaan er meerdere vormen van roan, die elk een iets andere expressie hebben.

Vroeger werd gedacht dat roan in homozygote vorm letaal zou zijn. De embryo's zouden ruim voor de geboorte worden geabsorbeerd door de merrie, waarna ze weer hengstig kan worden. Inmiddels is aangetoond dat er homozygote roans bestaan. Mocht roan toch homozygote letaal blijken, dan is dat absoluut niet in elke variant zo.

Witmutaties

Deze groep van witpatronen is pas heel recent ontdekt. Men is er achter gekomen toen ze op zoek gingen naar de bron van een aantal opvallende witpatronen. Er bleek echter niet 1 gezamenlijk sabino-allel onder te zitten, maar juist zeer veel allelen waarvan een groot deel pas heel recent is gemuteerd. Met deze kennis achter de hand kunnen we inmiddels wel zeggen dat er zeer veel variaties op het gebied van witpatronen zijn en dat we nog maar net begonnen zijn met het in kaart brengen van dit alles.

De meeste witmutaties blijken pas recent te zijn ontstaan en komen daardoor niet wijdverspreid voor, alleen in hun eigen familie. Alleen W20 zit in meerdere rassen. Deze mutatie is eigenlijk een uitzondering op de groep omdat het zich los toont als normale witte aftekeningen.

De fenotypes lopen uiteen van sabino tot geheel wit. Meestal vallen ze op omdat het een ongewoon patroon is in een bepaald ras, of omdat er veulens met veel wit worden geboren uit ouders die heel normaal getekend zijn.

Een overzicht van de witmutaties vind je hier.

Genetica

Als we alle allelen op een rijtje zetten, krijgen we de volgende genetica voor het KIT gen.

  • KITn = geen expressie
  • KITTO = tobiano
  • KITSB1 = sabino1
  • KITRN = roan
  • KITW1 t/m KITW24 = white1 t/m white 24

Overerving

Al deze allelen horen bij 1 gen, genaamd KIT. Een paard kan nooit meer dan twee allelen van 1 gen dragen. Welke twee dat zijn, hangt af van welke het paard van zijn/haar ouders heeft gekregen.

  • TO/RN = 1 allel van tobiano en 1 allel van roan
  • W3/n = 1 allel W3 en verder niets
  • SB1/TO = 1 allel van tobiano en 1 allel van sabino 1
  • TO/W20 = 1 allel van tobiano en 1 allel van W20

Een paard kan dus ook maar steeds één van de twee allelen doorgeven. Als je dus een roan tobiano merrie (TO/RN) kruist met een solid hengst (zonder tobiano of roan, dus n/n), dan kan je nooit een roan tobiano veulen krijgen. Je hebt wel 50% kans op een tobiano veulen (TO) en 50% kans op een roan veulen (RN).

Combinaties van drie of meer allelen zijn niet mogelijk, met uitzondering van linkage voor tobiano, maar daar gaan we hier nu niet op in. Deze optie zit ook niet in HR.

Around Wikia's network

Random Wiki