Wikia

De kladruber is een zeldzaam en zeer oud ras uit Tsjechië dat al meerdere keren op de rand van uitsterven heeft gestaan. Oorspronkelijk is het gefokt als koetspaard voor speciale gelegenheden, maar tegenwoordig wordt het ook regelmatig gebruikt voor de haute école en klassieke dressuur. Het is een barok dier met een goed karakter, herkenbare bouw en ramshoofd.

Het ras is zeer oud en wordt al meer dan 400 jaar gefokt. De grootste stoeterij is Kladruby nad labem National Stud, waar bijna de helft van de populatie zich bevindt. De dieren zijn heel zeldzaam en favoriet bij koningen en keizers. Ze werden vaak ingezet als koetspaarden in een prachtig meerspan voor ceremonies.

Kleuren

Net zoals bij andere rassen die de focus hebben gelegd op koetspaarden, zijn ook de kladrubers geselecteerd op uniformiteit in kleur. Zo kan je relatief makkelijk een meerspan krijgen met paarden die er allemaal hetzelfde uitzien. Veruit de meeste kladrubers zijn dan ook schimmel of zwart met weinig tot geen aftekeningen. Deze kleuren worden vaak bewust gescheiden gehouden, en dat heeft dan ook tot verschil in exterieur tussen de bijbehorende bloedlijnen gezorgd. Bay en vos zitten wel in het ras, maar zijn zeer zeldzaam.

De paarden met schimmel zijn er van oorsprong op geselecteerd om al op jonge leeftijd te vergrijzen. Geregeld treedt er ook depigmentatie op, waarbij de grijze huidcellen rondom de mond, neus en ogen roze worden en de dieren nog lichter lijken. Recente kruisingen met de zwarte lijnen levert echter wel meer opvallende appelschimmels op die langzamer wit worden.

Witte aftekeningen zijn heel zeldzaam in de zwarte families. Deze dieren zijn er altijd op geselecteerd om zoveel mogelijk op elkaar te lijken, en witte aftekeningen maken die procedure moeilijker. Onder schimmels zijn er wel meer witte aftekeningen, maar deze verdwijnen snel uit beeld als de paarden eenmaal wit zijn geworden.

Around Wikia's network

Random Wiki