Wikia

De Lipizzaner is ontstaan uit kruisingen tussen diverse nobele rassen, inclusief de Neapolitaner, Iberisch paard, Arabisch volbloed en de berber. Net als de kladruber werden ze speciaal gefokt voor de nobelen en als militaire paarden voor hoge leiders. Alleen de beste hengsten en merries werden geselecteerd voor de fok.

Het resultaat is een tikkeltje zware, maar prachtige warmbloed die de moeilijkste oefeningen uit de klassieke dressuur (haute école) in de Spaanse Rijschool in Wenen kan uitvoeren. Daarnaast doet de lipizzaner het ook opvallend goed in de mensport, zoals wel blijkt uit de overwinningen van de vier lipizzaners van wereldkampioen IJsbrand Chardon.

Tegenwoordig zijn er enkel een paar duizend paarden van dit buitengewone ras overgebleven.

Kleuren

De meeste volwassen lipizzaners zijn schimmel, waardoor mensen nog wel eens denken dat ze alleen die kleur kunnen hebben. Ze worden geboren in de kleuren zwart, bay, seal brown of vos, en hoewel de meeste dieren al snel vergrijzen, zijn er ook exemplaren die hun geboortekleur behouden en geen schimmel worden. Het is ook traditie dat de meeste Lipizzaner rijscholen een zwart of bay kleurig paard houden voor geluk.

Witte aftekeningen komen voor in het ras, maar vallen vaak niet op wanneer de dieren eenmaal wit zijn geworden.

In Horse Reality

De meeste Lipizzaners zullen in een schimmel veranderen, met hier en daar een uitzondering.

Around Wikia's network

Random Wiki