Wikia

De noriker is een zware koudbloed van gemiddeld formaat uit Oostenrijk. Het is een tredzeker ras dat goed met de steile omgeving van het Alpengebied moet kunnen omgaan. De meeste mensen kennen de noriker niet, maar het ras wint langzaamaan weer aan bekendheid door de populaire appaloosa tekeningen waar nog altijd bewust op gefokt wordt.

Traditioneel gaan elk voorjaar de norikers in kuddes de alpenweides op. Van tevoren worden dan de hengsten bij elkaar gezet in een afgezette kraal waar ze onder strikte toezicht van hun eigenaren de rangorde bepalen. Deze strijd ziet er soms heftig en imposant uit, maar meestal valt het heel erg mee en blijft het bij uitdagen en dreigen. Eigenaren hebben liever dat de dieren op deze manier hun rangorde bepalen, dan boven in de bergen onder gevaarlijke omstandigheden en zonder toezicht.

Het ras wordt soms ook wel eens aangeduid met de naam pinzgauer, waarmee eigenlijk een bloedlijn binnen de huidige noriker wordt bedoeld. De naam abtenauer wijst terug naar een kleiner type, dat inmiddels volledig in het ras is opgenomen.

Kleuren

Norikers komen in de basiskleuren zwart, seal brown, bay en flaxen vos. Vooral vos wil nog wel eens donker zijn, zoals een koffievos. Er is een vermoeden van silver in het ras, maar tot nu toe nog geen bewijs.

De noriker staat vooral bekend om zijn appaloosa tekening (lokaal ook wel tiger-schecke genoemd). De leopard tekening die het hele lichaam beïnvloed (nose-to-toes) is veruit het meest populair. Few-spot en varnish roan zijn niet gewenst maar onafwendbaar bij het fokken van appaloosa.

Roan en tobiano zitten ook in het ras, maar beide zijn zeldzaam. Bij roan wordt er bewust gefokt met zwarte paarden, voor het grootst mogelijke effect.

Around Wikia's network

Random Wiki