Wikia

Mustang Stallion Frame

Mustang met frame overo, een vorm van overo

Overo is in Amerika ontstaan als term voor een paard dat opvallend wit had op het lichaam dat niet meer alleen te verklaren was door standaard witte aftekeningen. Tobiano op zich is wel redelijk te identificeren, maar er zijn genoeg bonte paarden zonder tobiano waarvan de patronen soms moeilijk zijn te herkennen, zeker wanneer ze tegelijk voorkomen. Nu gebruiken we daar termen als splash, frame en sabino voor, maar in (het oude) Amerika worden dit soort paarden ook wel 'overo' genoemd. In een aantal gevallen was er sprake van frame overo, een witpatroon dat in homozygote vorm altijd leidt tot de aandoening overo lethal white syndrome. Frame heeft deze benaming een beetje overgenomen en wordt dan ook wel eens aangeduid met overo of frame overo. Heel verwarrend, omdat overo als groep geen schade hoeft te doen en alleen frame leidt tot overo lethal white syndrome.

De term verwijst dus eigenlijk altijd naar witpatronen. We zien het in de volgende gevallen terugkomen:

  1. Frame overo, een bekend witpatroon dat in homozygote vorm leidt tot overo lethal white syndrome.
  2. Overkoepelende term voor 1 of meerdere witpatronen, waaronder splash, sabino en frame kunnen vallen.
  3. Tovero, een overkoepelende term van witpatronen, ditmaal inclusief het redelijk herkenbare tobiano (tobiano + overo = tovero).
  4. Overo althel white syndrome. De aandoening waaraan elk veulen homozygoot voor frame zal komen te overlijden.

Vooral bij paarden met een Amerikaanse oorsprong zien we de term veel gebruikt worden. Denk hierbij aan quarters, paint horses en mustangs, maar ook miniature horses. Natuurlijk is de term ook bruikbaar bij andere rassen, maar in Europa is overo niet erg ingeburgerd.

Samenvatting

Omdat het best ingewikkeld kan lijken plaatsen we hieronder even een overzicht van de voornaamste witpatronen. Je zou appaloosa, roan en rabicano ook onder overo kunnen plaatsen, maar meestal zijn deze wel makkelijk te onderscheiden van splash, sabino en frame, en worden daarom toch vaak apart genoemd.

  • Tobiano
  • Overo
    • Splash
      • Splashed white 1
      • Splashed white 2
      • Splashed white 3
      • Splashed white 4
      • Splashed white 5
      • Overig splash
    • Sabino
      • Sabino-1
      • Overig sabino
    • Witmutaties zoals W10
    • Frame