Wikia

Pangaré, ook wel mealy of meelsnuit genoemd, is een nog niet gevonden gen dat zorgt voor lichte haren rond de mond, de ogen en op de buik en benen. In sommige gevallen kunnen hele stukken van de vacht lichter worden. Veel trekpaarden en (wilde) paarden en pony's hebben het, zoals bijvoorbeeld de haflinger, exmoor, fjord, Belgisch trekpaard en het Przwalski paard. Ook ezels vertonen veel pangaré, hoewel daar mogelijk een andere genetica aan ten grondslag ligt.

Het meelsnuit effect is vooral te zien op paarden met een vos of bruine basiskleur, niet op zwarte paarden. Vroeger werd gedacht dat de kleur seal brown veroorzaakt werd door pangaré op zwart, maar daar is men inmiddels op teruggekomen.

Het vermoeden bestaat dat pangaré in het wild gefunctioneerd heeft als camouflage, en net als sooty een vorm is van countershading.

Genetica

Het is niet bekend welk gen verantwoordelijk is voor pangaré. Er is dus ook niet op te testen en het is niet bekend of het om een dominant of recessief gen gaat.

Horse Reality

Omdat er in het echt niet op te testen is, kan dat ook niet in HR. Pangaré zit wel in het spel als een enkel dominant gen, maar wordt verder niet als belangrijk gezien.