Wikia

Pearl is een zeldzame verdunning die pas heel recent is ontdekt. Tot een aantal jaar geleden werd het ook wel Barlink Factor genoemd, naar de paint hengst Barlink Macho Man die enige tijd als de foundation sire van de kleur werd gezien. Inmiddels is echter duidelijk dat het om een veel oudere mutatie gaat, die in meerdere rassen voorkomt. Vermoedelijk ligt de bron bij de oude Iberische rassen zoals de Pura Raza Española en de lusitano, maar tegenwoordig wordt het ook gezien in tinkers , quarters , paints en peruaanse paso's. Het is zeer waarschijnlijk dat de kleur ook in andere rassen aanwezig is, maar door de zeldzaamheid en het recessieve gedrag kan het lang verborgen blijven.

Het is belangrijk om te weten dat pearl op hetzelfde gen, het MATP gen, ligt als de cream verdunning, en dat deze elkaar beïnvloeden in het fenotype. Als we MATP even schrijven als het veelgebruikte C, dan krijgen we de volgende genetica:

  • CCR = cream
  • Cprl = pearl
  • Cn = afwezigheid van cream en pearl

Pearl is recessief en wordt vaak afgekort als prl. Het toont alleen in homozygote vorm (prl/prl) en in heterozygote combinatie met cream (CR/prl). Er wordt algemeen gezegd dat pearl als los allel geen effect heeft, maar veel fokkers zijn het erover eens dat je een opvallende glans over de vacht kan zien die de verborgen aanwezigheid van pearl verraadt, mits je weet waar je naar moet kijken.

Kleur: pearl

PRE Mare Pearl Black.png

Zwart pearl

Pearl is relatief moeilijk om te beschrijven en ook op het oog kunnen de verschillende uitingsvormen moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn. Meestal krijgt rood haar een donkere crème-kleurige vacht met een gele of rode ondertoon die doet denken aan een abrikoos. De Engelse oude benaming was dan ook 'apricot'. Zwart haar blijft vaak wat donkerder, tot een lichte chocolade kleur. In alle gevallen is er een soort parelachtige glans aanwezig, hoewel die in intensiteit lijkt te verschillen tussen verschillende rassen.

Rode manen en staart behouden ongeveer dezelfde kleur als het lichaam, maar er zijn ook dieren met lichtere manen. Zwarte manen en staart zijn meestal een stukje donkerder dan het lichaam.

De huid is vaak wat donkerder dan bij een champagne verdunning, met een meer paarse tint. Er zijn ook een soort sproeten, maar deze vallen minder op. Bij de geboorte hebben veulens blauwe ogen, maar deze verkleuren later vaak naar hazel of bruin.

Kleur: cream pearl

Paarden met zowel 1 allel van pearl als 1 allel van cream worden ook wel 'pseudo-dilutes' genoemd. Het effect is over het algemeen fors lichter dan de gewone pearls, maar iets donkerder dan de cremello's, perlino's en smoky creams van cream. De ogen neigen ook meer naar groen.

Genetica deel 1

PRE Mare Pearl Buckskin.png

Buckskin pearl

Van cream weten we nu dat het incompleet dominant is, waarbij 1 allel een ander effect heeft dan 2 allelen. Pearl daarentegen werkt iets anders. Van zichzelf is het recessief. Dat houdt in dat je alleen de verdunning ziet als er twee allelen van zijn. Maar daarnaast is het ook een soort van incompleet recessief, want het toont ook wanneer je pearl combineert met cream. Je krijgt dan een pseudo verdunning, een soort van mengsel tussen cream en pearl. Ook wel cream pearl genaamd.

Elk paard heeft van elk gen maar 2 allelen. Dus van het C-gen kan het paard CCR, Cprl en Cn hebben, maar nooit meer dan 2 uit de drie. Je krijgt dan de volgende combinaties:

  • Cn/Cn = geen sprake van cream of pearl
  • CCR/Cn = enkele verdunning van cream
  • CCR/CCR = dubbele verdunning van cream
  • Cprl/Cn = enkele verdunning van pearl, geen effect
  • Cprl/Cprl = dubbele verdunning van pearl, toont pearl
  • CCR/Cprl = verdunning van zowel cream als pearl, ook wel creampearl genoemd

Dit heeft gevolgen voor de overerving. Een paard met cream pearl (CCR/Cprl) kan nooit zowel cream als pearl doorgeven, altijd maar 1 van de 2. En een paard met 2 cream-allelen (CCR/CCR) kan dus nooit pearl dragen (of andersom).

Genetica deel 2

Pearl in heterozygote vorm toont dus niet op een andere kleur. Pearl in homozygote vorm doet dat wel. En pearl in combinatie met cream geeft een pseudo-verdunning.

  • Cprl/Cn + Vos = vos + 1x pearl = vos
  • Cprl/Cn + Zwart= zwart + 1x pearl = zwart
  • Cprl/Cn  + Bay/Bruin = bruin + 1x pearl = bruin
  • Cprl/Cprl + Vos = vos + 2x pearl = vos pearl
  • Cprl/Cprl + Zwart = zwart + 2x pearl = zwart pearl
  • Cprl/Cprl + Bay/Bruin = bruin + 2x pearl = bruin/bay pearl
  • CCR/Cprl + Vos = vos + 1x cream + 1x pearl = palomino pearl
  • CCR/Cprl + Zwart = zwart + 1x cream + 1x pearl = smoky black pearl
  • CCR/Cprl + Bay/Bruin = bruin + 1x cream + 1x pearl = buckskin pearl

Around Wikia's network

Random Wiki