Wikia

De quarter, ookwel de American Quarter Horse genoemd, is een zeer populair ras uit Noord-Amerika. Het is vernoemd naar de kwart mijl races, een zeer korte race die om een enorme versnelling van een paard vraagt. De quarter is zo goed als onverslaanbaar op deze afstand.

Toen de Spaanse conquistadors de Amerikaanse continenten ontdekten, starten zij hun eigen koloniën in het land. Zij konden heel goed paarden gebruiken om de lange afstanden te overruggen, maar Amerika heeft geen inheemse paardenpopulatie. Daarom importeerden ze hun eigen dieren vanuit Europa, veelal van Iberische afkomst. De reis over de oceaan was zwaar, en de Nieuwe Wereld was ook hard. Over de eeuwen heen zijn afstammelingen van deze paarden, en andere, aangepast aan het nieuwe land en werden zij de fundatie voor veel Amerikaanse rassen, zoals de mustang, walking paarden, paints en dus ook de quarter horses.

De quarter is een echt veedrijverspaard. Tredzeker, wendbaar, werkwillig en explosief snel op de korte afstand. Er zijn nu meerdere types binnen het ras, met elk hun eigen kernmerken en eigen specialisatie. Zo zijn er de pleasure paarden, gefokt om de ruiter op een zo aangenaam mogelijke manier te dragen, de reining paarden, racepaarden en cuttingpaarden.

Kleuren

Door zijn gemixte afkomst zijn bijna alle kleuren aanwezig in dit ras. De basiskleuren zijn het meest standaard, gevolgd door de cream en dun verdunningen. Champagne en pearl zijn erg zeldzaam, en silver is alleen bekend in een enkele familie.

Waar de gemixte geschiedenis gezorgd heeft voor een grote verscheidenheid aan kleuren, kan hetzelfde worden gezegd voor de witpatronen binnen het ras. Hoewel, bontpatronen op zich waren ongewenst. Om die reden werden paarden met teveel wit, of die voor zulke veulens zorgden, uitgesloten van het stamboek. Velen van deze dieren werden vervolgens onder de noemer 'crop-outs' geregistreerd bij de paints, waar witpatronen juist zeer welkom waren.

Omdat het Quarter Horse Stamboek wel minimale witpatronen toeliet in het stamboek konden witpatronen overleven binnen het ras zolang ze binnen de toegestane selectiecriteria bleven. Zo konden genen als frame en splashed white 1 overleven omdat ze in minimale vorm op gewone aftekeningen kunnen lijken. Mogelijk dat ze, onder invloed van potentiële suppressor genen, veelal een minimale expressie hadden. Tobiano laat zich veel moeilijker beïnvloeden, en het lijkt er dan ook op dat dit patroon niet meer in de quarters zit.

Roan was nog wel toegestaan in het ras, en zo kon het leopard complex (bekend van varnish roan) zich staande houden omdat het soms net op roan of schimmel lijkt. Wanneer je een toevallige combinatie van leopard complex en een pattern gen hebt, kan je nu dus ineens een gestippelde raszuivere quarter appaloosa krijgen. Dergelijke verrassingen komen zeer zelden voor in dit ras, maar zijn dus nog mogelijk.

Inmiddels zijn de regels voor witpatronen binnen quarters versoepeld, zodat ook raszuivere dieren met teveel wit ingeschreven kunnen worden als quarter.

Recent is een grote familie met het SW2 allel gevonden. Dit patroon bestaat nog maar vrij kort en is uniek voor deze quarter familie en hun nakomelingen. Een bekende witmutatie is W10, van de bijna witte hengst GQ Santana. Geboren als quarter, ingeschreven bij de paints, en later na de regelwijziging weer opnieuw aangeboden bij de quarters.