Wikia

Rabicano is een zeldzaam patroon dat toch in veel verschillende rassen lijkt voor te komen. Over het algemeen scharen we rabicano onder de witpatronen, maar het zou evengoed een modifier kunnen zijn.

Er is vrijwel niets over rabicano bekend. Sommige rapportages doen een recessieve overerving vermoeden, andere juist een dominante of een incomplete. Ook de bron in het DNA is nog niet gevonden.

Kleur

Rabicano kenmerkt zich door de aanwezigheid van losse witte haren op en rond de flanken. Dit kan heel lokaal zijn, maar ook kunnen er opvallende verticale strepen op de buik zichtbaar zijn, een beetje zoals bij brindling. In deze laatste vorm is het patroon behoorlijk opvallend en redelijk makkelijk te herkennen, maar regelmatig zijn er ook alleen maar wat gegroepeerde witte losse haren aanwezig.

In beide gevallen ziet men de aanwezigheid van een zogenaamde 'skunk tail' of 'coon tail' meestal als doorslaggevend bewijs voor rabicano. De staartaanzet heeft dan rechte vlakken met witte haren die een beetje op het patroon van een wasbeer of stinkdier lijken.

Mogelijk wordt het patroon versterkt door de aanwezigheid van andere witpatronen, zoals sabino.

Rabicano kan makkelijk worden aangezien voor roan of sabino (en andersom). In het Nederlands wordt het ook wel stekelharigheid genoemd, hoewel die naam ook geregeld wordt gekoppeld aan andere patronen zoals roaning of sabino. In het Engels wordt op dezelfde manier ook de term 'white ticking' gebruikt.

In Horse Reality

In het spel is rabicano recessief. De aanwezigheid van andere witpatronen kan het effect van rabicano versterken.