Wikia

Roan is een mutatie/allel van het KIT gen. Vermoedelijk is het al behoorlijk oud, omdat het in veel uiteenlopende rassen voorkomt, van shetlanders tot warmbloedpaarden als de trakehner.

Het zorgt voor witte haren die verspreid zitten over de vacht, maar niet op de onderbenen en het hoofd komen. In tegenstelling tot sabino zitten de haren niet gegroepeerd, maar zijn ze merendeels netjes verdeeld. Het hoofd blijft onaangetast en donker. Boven de knie van de voorbenen is een soort omgekeerde 'V' te zien, die de grens tussen roan en vachtkleur vormt. De hoeveelheid witte haren verschilt per seizoen, waardoor roan paarden er in de winter heel anders uit kunnen zien dan in de zomer. De kleur wordt dan ook wel terecht aangeduid met 'toverbal'.

In sommige rassen krijgen de staart en manen ook witte haren, maar dit lijkt niet overal te gebeuren. Mogelijk bestaan er meerdere vormen van roan, die elk een iets andere expressie hebben.

Vroeger werd gedacht dat roan in homozygote vorm letaal zou zijn. De embryo's zouden ruim voor de geboorte worden geabsorbeerd door de merrie, waarna zij weer hengstig kan worden. Inmiddels is aangetoond dat er homozygote roans bestaan. Mocht roan toch homozygoot letaal blijken, dan is dat absoluut niet in elke variant zo. In HR kan je veilig met roan fokken.

Genetica

Roan is een allel van KIT, net als veel andere witpatronen. Het is dominant en toont dus altijd. We korten het vaak af als RN, maar je kan ook zeggen KITRN, dan is het wat meer duidelijk dat je met een allel van het KIT gen te maken hebt.

Kleur

Bij roan zitten er witte haren door de vacht heen. Dit gebeurt over een groot deel van het lichaam, met uitzondering van het hoofd en de (onder)benen. Vooral aan de onderbenen kan je roan goed herkennen. Boven de knie van de voorbenen moet een duidelijk afgetekende en omgekeerde 'V' zichtbaar zijn. De haren in de vacht zijn in principe regelmatig verspreid en niet gegroepeerd, zoals bij sabino, al kan de vacht op sommige plekken lichter of donkerder zijn.

Roan toont anders in de winter dan in de zomer. In het ene seizoen kunnen er amper witte haren aanwezig zijn, en in het andere seizoen heel veel. Vooral als je een donkere, pas gekochte roan scheert, kan je wel eens versteld komen te staan van de witte haren die eronder zitten!

Soms kan je roan verwarren met rabicano, schimmel of varnish roan. Alle drie kunnen in een bepaald stadium lijken op een uiting van roan en andersom. Vooral in de ruiperiode is roan vaak niet zo egaal en duidelijk herkenbaar.

Soms zie je in de vacht wel eens donkere plekjes. Dit kunnen littekens zijn van wondjes die weer genezen zijn. De nieuwe haren groeien dan terug in de werkelijke kleur van het paard, en niet meer als wit. Vooral bij wilde paarden zie je dit veel.