Wikia

Sabino-1 is een allel van het KIT gen. Het is onder andere verantwoordelijk voor een opvallend sabino fenotype.

De naamgeving is echter wat problematisch geworden. Vroeger werden veel patronen die extremer leken dan normale aftekeningen onder de algemene noemer 'sabino' geschaard. Je kan dit ook wel het sabino fenotype noemen. Vaak onderscheidden ze zich van andere patronen als splash door de extra losse witte haren en het wat rafelige karakter van de randjes.

Toen onderzoekers dit allel in het DNA identificeerden, verwachtte iedereen dat het alle vormen van sabino kon verklaren. Maar opvallend genoeg bleken heel veel paarden met sabino patronen juist negatief te testen op sabino-1. Slechts een aantal testten positief. Dat was op zich natuurlijk al een hele stap, en dus verwachtte men dat er meer sabino allelen gevonden zouden gaan worden. In afwachting van de volgende, is dit allel daarom alvast sabino-1 genoemd.

De verwachtte sabino-2 en verder zijn er echter nooit meer gekomen. Er zijn wel een heleboel nieuwe allelen gevonden die verantwoordelijk waren voor patronen die je als sabino kan omschrijven, maar die gedroegen zich anders in de overerving dan sabino-1. Sabino-1 is incompleet dominant, en de nieuwe allelen waren gewoon dominant. Daarnaast waren een aantal vermoedelijk ook homozygoot letaal. Daarom is men deze white 1 en verder gaan noemen, naar de witmutaties of 'white spotting'. Deze trend van de witmutaties is doorgezet, waardoor nieuwe allelen van KIT nu vaak een nummer in de W-groep krijgen. Sabino-1 is dus eigenlijk een verwarrend buitenbeentje geworden.

Desalniettemin is sabino-1 verantwoordelijk voor een opvallend sabino patroon, net als sommige witmutaties, en zijn het allemaal variaties van het KIT gen. En het is helemaal niet ondenkbaar dat we in de toekomst nog veel meer versies gaan ontdekken.

Kleuren

Sabino-1 is incompleet dominant. Dat houdt in dat de expressie van één allel afwijkt van de expressie van twee allelen.

In heterozygote vorm toont sabino-1 geregeld als een opvallend sabino fenotype met veel losse witte haren, die soms gegroepeerd, en soms regelmatig van patroon zijn. Dit wordt ook wel 'sabino roan' genoemd, en kan wel eens aangezien worden voor roan, een ander allel van het KIT gen. Er zijn echter ook paarden gevonden die positief testten op sabino-1 die slechts een paar scheve witte aftekeningen hadden en die je op het oog niet zomaar zou herkennen als sabino-1. Dat vertelt maar weer hoe veelzijdig de witpatronen kunnen zijn!

In homozygote vorm valt sabino-1 wel degelijk op. Het paard is dan namelijk bijna tot helemaal wit, met een roze huid. De ogen blijven meestal donker van kleur. Er zijn wel homozygote sabino-1 paarden met blauwe ogen, maar het is niet ondenkbaar dat zij de verkleuring door andere genen hebben verkregen.

Genetica

Sabino-1 is dus een allel van het KIT gen. Het is incompleet dominant en wordt vaak afgekort als SB1 of KITSB1.

  • n/n = geen expressie.
  • SB1/n = heterozygote expressie. Soms als witte aftekening, soms als sabino roan.
  • SB1/SB1 = homozygote expressie. Meestal (bijna) helemaal wit.

In Horse Reality

Op dit moment zit sabino1 niet actief in het spel. De bedoeling is wel dat daar verandering in komt voor de toekomst.

Around Wikia's network

Random Wiki