Wikia

Witte paarden hebben eeuwenlang mensen hun aan dacht getrokken. In sommige culturen worden ze geliefd en in andere veracht. Veel genen kunnen verantwoordelijk zijn voor een compleet wit paard waarbij het paard even wit blijf voor heel zijn leven. Het schimmel gen is een van de twee uitzonderingen.

Schimmel is progressief, dat betekent dat een paard geboren wordt met geen of een paar witte haren maar geleidelijk meer witte haren verkrijgt. Dit proces kan snel gebeuren, een gekleurd paard dat binnen een paar jaar wit verkleurt, maar het kan er ook zijn hele leven of langer overdoen. Dit verschil is op zijn minst gedeeltelijk erfelijk omdat de eigenschap om snel of langzaam te verkleuren hangt af van de rassen en/of afstamming. Maar in elk geval, elk paard word uiteindelijk helemaal wit behalve als het paard doodgaat voor bereiken van dat stadium.

Sommige oudere witte paarden kunnen werkelijk hun gekleurde haren terugkrijgen. Deze variant word van schimmel word ook wel "flea-bitten" genoemd omdat het lijkt of het paard allemaal witte insecten over zijn witte lichaam heeft.

Schimmel is een dominant gen wat betekent dat het altijd word geshowd. In sommige gevallen, waar een paard heel langzaam verkleurt, word het soms over het hoofd gezien, verkeerd uitgelegd of compleet afgewezen.

Fenotype

Schimmel is niet een echte kleur maar een modifier, een gen dat de haarkleur veranderd. Elk veulen is geboren met zijn ware kleur vacht maar zijn gekleurde haren worden vervangen door witte haren als het ouder word. Sommige rassen, zoals de lippizaner, worden heel snel wit terwijl ander het hun hele leven kan duren. Maar zelfs met hetzelfde ras kan het erg verschillen, afhankelijk van de genetica van de ouders. Dit proces zal doorgaan tot het helemaal wit is of het paard is overleden voordat het wit is.

Veulens mogen dan geboren worden met hun ware vachtkleur maar er zijn nog steeds een aantal factoren waaraan je kan zien dat de aanwezigheid van grijze gen weggeven. Een van de meest opvallende voorbeelden is een donkere vachtkleur. Meestal veulens worden geboren met een neutrale, redelijke lichte vacht dat door verschillende stadium gaat als het verhaart maar het word meestal een beetje donkerder dan meteen na de geboorte. Bij schimmel paarden, lijkt het alsof het veulen is geboren met de volwassen vachtkleur behalve dat het schimmel gen het uiteindelijk komt verlichten. Bijvoorbeeld, zwarte paarden worden normaal geboren als een soort muisgrijs en worden alleen zwart na het verharen. Zwarte veulen die schimmel worden, hebben echter de vachtkleur die zouden hebben als ze volwassen zijn, zo zwart als de nacht. Hetzelfde gebeurd met andere vachtkleuren hoewel niet alle kleuren zulke sterke verschillen hebben. Deze eigenschap, om de vacht zo donker mogelijk te houden voor het wit word, kan de bron zij voor sommige opvallende bespikkeld paarden.

Behalve de donkere vacht is er nog een andere opvallende eigenschap dat vertelt dat het het schimmelgen heeft: witte haren ronde de ogen. Het verschijnt niet op alle paarden maar in sommige extreme gevallen kan een paard opvallend gebrild zijn.

De eerste grijze haren kondigen zich aan op het hoofd wanneer het vergrijzingsproces begint, van daar uit verspreiden zich over de rest van het lichaam, startend in de nek tot aan de achterpoten. Met elke rui zal het paard lichter worden. Bij sommige paarden verschijnt dit patroon als een gelijkmatige nagebootste roan paard. Bij andere, worden sommige plekken veel minder snel verkleurd dat zorgt voor donkere spikkels op de vacht. De benen zijn meestal het laatste deel dat wit verkleurd, vooral wanneer het paard een donkere vachtkleur heeft.

Wanneer het vergrijzingsproces doorgaat, wordt het steeds moeilijk om de originele vachtkleur te zien. Soms kan de glans van oude haren heel lang aanwezig zijn, dat resulteert in een stalen of rode gloed, tot ook daar geen bewijs meer van is. Het is daarom belangrijk dat eigenaar/persoon/dierenarts de ware vacht kleur opschrijven, in plaats van gewoon "grijs", helemaal in rassen waar naar bepaalde kleuren veel word gezocht.

Als de vacht nog lichter word, verandert het pigment in de huis bijna niet. Dat de meeste paarden een grijze huidskleur hebben, zullen ze deze hun hele leven houden, vanzelfsprekend in de donkere snuit of de donkere gebieden rond de ogen en geschlachtsdelen. Als een paard een bles heeft of gevlekt is, deze delen zijn roze sinds de geboorte, zullen deze ook altijd zo blijven. De witte haren in deze blessen zullen wit blijven als de rest van de vacht lichter word maar contrast met de rest verminderd als het paard witter wordt, wat er voor zorgt dat een visuele verdwijning ven een origineel witpatroon. Om deze reden wordt schimmel juist gekozen bij rassen waar geen specifieke kleuren of patronen worden gewaardeerd. Hoewel als zo'n vergrijsd paard compleet word nat gespoten, de huiskleur zal door haren te voorschijn komen, dat ervoor zorgt dat het patroon weer zichtbaar is.

In sommige gevallen, schimmel paarden hebben huidpigmentnatie. Sommige vergrijsde gebieden, vooral de gebieden rond de snuit en de ogen, zullen hun pigment verliezen en kleuren roze.

Schimmel look-a-likes

Hoewel schimmel paarden wit worden als ze ouder worden, zullen andere genen ervoor zorgen dat ze wit geboren worden. Zij kunnen witte mutaties omvatten, overo lethal white syndrom (waarbij een veulen dood gaat binnen 48 uur) en genen zoals cream, dat paard kan laten zien als bijna helemaal wit. Het enige verschil tussen die andere variaties en schimmel is de kleur van de huid. Het schimmel gen zorgt ervoor dat het pigment in de haren verkleurt maar laat het pigment in de huid donker. Witpatronen en homozygoot cream verwijderen ook het pigment uit de huid, wat zorgt voor een roze huid. Om te bepalen welk paard is vergrijst of wit wordt om een ander effect is het daarom het best om naar de huidskleur te kijken. De huid is het best te zien bij de ogen en snuit maar onthoud dat deze delen meestal ook worden aangedaan door witpatronen.