Wikia

De Schwarzwälder Fuchs, ookwel de Black Forest horse genoemd, is een zwaar ponyras uit het Zwarte Woud gebied in Duitsland. De kleine pony is gerelateerd aan de haflinger uit de zuidelijke regio van de Alpen, maar een tikkeltje zwaarder qua bouw en voornamelijk een stuk donkerder qua kleur.

Hij is onbekend voor velen, omdat hij maar in een klein gebied gehouden wordt door fokkers. Hoewel dit ras in West Europa populairder begint te worden. Het is een erg veelzijdigras, niet zoals de oudere haflinger types, en prachtig om te zien wanneer zij een slede voort trekken.

Kleuren

Dit ras is bekend voor zijn donkere, warme levervos kleur met flaxen mamen en staart. Hoewel ze zeer veel op silver dappled paarden lijken, zijn alle paarden tot nu toe getest op vos en zijn er geen silver genen aanwezig binnen de populatie.

Ondanks dat ze bekend zijn voor hun donkere vacht, zijn er ook een aantal Schwarzwälder Fuchs paarden die er normaal uit lijken te zien als een vos met flaxen manen en staart. Alleen is de "normale" voskleur binnen dit ras niet geliefd, in tegenstelling tot bij de haflinger.

Hoewel het grootste deel van het ras geheel vos is, kom de kleuren zwart, bay en brown toch voor bij een enkele individu. Schimmel is aanwezig in een laatste bloedlijn, die niet gebruikt wordt voor het fokken van pure Schwarzwälder Fuchs. Wanneer die bloedlijn komt te overlijden, zal deze kleur compleet verdwijnen uit het stamboek.

Witte aftekeningen komen vooral voor als een brede witte bles. Verrassend genoeg komt deze brede bles, net als bij de haflinger, vaak alleen voor op het hoofd, zonder witte aftekeningen op de benen. Aftekeningen op de benen zijn aanwezig in het ras, maar door impopulariteit wordt deze paarden uit geselecteerd tijdens het fokken.

Around Wikia's network

Random Wiki