Wikia

Seal brown is een variant op bay (bruin), eerst dacht men dat het een allel was van het agouti (ASIP) gen. Voor een poosje was er een DNA test voor deze variant. Jammer genoeg, geen wetenschappelijk artikel was gepubliceerd en toen de DNA testen niet overtuigend terugkwamen, werd de test teruggetrokken. Als een resultaat hiervan is seal brown opnieuw een fenotype van bay en is er geen bewijs van een apart genotype.

Het is in dit spel een deel van agouti maar je kan er niet speciaal voor testen.

Kleur

Paarden met een seal brown fenotype zijn over het algemeen donker, soms worden ze wel eens zwart aangezien. Hoewel gebieden rond de snuit, ogen, buik en andere zachte delen lichter gekleurd zijn, meestal geliger. De rug en kruin van de nek zijn (bijna) zwart en deze donkere haren gaan naar beneden tot dat ze bij lichtere gebieden komen. Elke keer als een paard verhaart, kan het gebeuren dat de haren lichter of donkerder worden dan vorig seizoen.

Genetica

De kleur word geloofd dat het een allel is van agouti gen en die is verantwoordelijk voor bay (AA of A) en zwart (Aa of a). Seal brown wordt specifiek aangeduid als At en wordt verondersteld dat het dominant is over a maar recessief naar A. Dat geeft het volgende resultaat:

  • Aa/Aa = zwart
  • AAt/Aa = seal brown
  • AAt/AAt = seal brown
  • AA/Aa = bay
  • AA/AAt = bay
  • AA/AA = bay