Wikia

De shetland pony is een klein maar sterk ras afkomstig van de barre Shetland eilanden vlakbij Schotland. Ondanks hun grootte, is het een sterk en zeer breed inzetbaar ras dat vrij weinig zorg nodig heeft.

Door hun formaat en vriendelijke karakter is het een populair ras als eerste pony voor jonge kinderen. Hoewel het ook zeker kleine draakjes kunnen zijn.

De Amerikaanse Shetlander heeft gedeeltelijk dezelfde naam en afkomst van de Shetland Pony, echter is de Amerikaanse versie een tikkeltje groter en is deze veel meer verfijnd als resultaat van het kruisen met vele andere rassen en kleine paarden. Zij hebben een nog groter kleurpalet en meer witpatronen dan de Shetland Pony.

Kleuren

Shetland pony's komen in vele kleuren, inclusief de basiskleuren, schimmel, cream en dun variaties. Pangaré komt zo af en toe voor. Silver is aanwezig, maar erg zeldzaam.

Een recentelijk ontdekte kleur die uniek is voor dit ras is mushroom. Doordat het phenotype silver black nabootst, dacht men dat het werd veroorzaak door de silver verdunning, tot werd ontdekt dat alle mushroom pony's een voskleurige basis hadden. Verder is er nog niet veel bekend over deze kleur of zijn genetische opmaak, gezien mushroom zeer zeldzaam is.

Verschillende witpatronen komen voor in dit ras, zoals roan, tobiano en splashed white-1. Er zijn een hoop kleine appaloosa kleurige pony's die worden weggeschreven als "shetland pony's. Echter kwam deze kleur helemaal niet voor in de oorspronkelijke populatie op de Shetland eilanden, waardoor deze appaloosa-kleurige shetlanders nooit puur shetlander kunnen zijn.

Around Wikia's network

Random Wiki