Wikia

De shire is een groot trekpaardras uit het Verenigd Koninkrijk, bij de meesten bekend als het grootste paardenras ter wereld, hoewel er meer rassen met reuzen zijn.

Kleuren

Zwart is de meest populaire kleur onder de shires, maar bay en brown (vaak aangeduid als dark bay in het ras) komen ook voor. Schimmel is aanwezig in verschillende bloedlijnen. Door de sterke selectie voor donkere kleuren is het vosallel erg zeldzaam geworden, hoewel het in zeer zeldzame gevallen nog wel aanwezig lijkt in het ras.

In Amerika is van één familie bekend dat het creamgen aanwezig is. Het is waarschijnlijk in het ras terechtgekomen voordat het stamboek werd gesloten en heeft zich tot recent verborgen weten te houden als smoky black.

Shires hebben een overvloedig aanbod aan wit. De favoriete aftekeningen van fokkers zijn vier witte benen tot net onder de knie en een rechte bles tot de neus, hoewel het steeds meer gewoon wordt om ook paarden te zien met wit boven de knieën en opvallende belly spots die soms zelfs een groot deel van het lichaam bedekken. Zulke patronen komen ook voor bij de verwante Schotse Clydesdale paarden. De bron van dit sabino-achtige gedrag is nog niet geïdentificeerd in het DNA. Men weet dat het geen sabino-1 is, omdat dit nog nooit in een shire is aangetroffen. Zoals in heel veel andere rassen is W20 wel aanwezig in sommige dieren, maar vermoedelijk is er meer aan de hand.

Around Wikia's network

Random Wiki