Wikia

De silver verdunning is een redelijk onbekend gen dat in veel rassen voorkomt. Het wordt ook wel zilver (Nederlands), zilverappel en silver dapple genoemd. In Australië is het ook wel bekend als "taffy" en ook de term "chocolate" wordt wel gebruikt.

Silver is een dominant gen dat alleen toont op zwarte haren. Het heeft meer effect op lange haren (manen en staart) dan op korte haren (vacht). Het is het makkelijkst te herkennen op een zwart paard. Deze krijgen een veelal chocoladebruine vacht en hun manen en staart kunnen tot bijna wit verkleuren. Ook met bruine paarden kan het redelijk spectaculair zijn: hun vacht blijft rood, maar de manen en staart worden lichter. Als er weinig kennis is van het silver gen kunnen deze paarden makkelijk worden aangezien voor de kleur flaxen vos, maar als je goed kijkt zie je dat hun onderbenen en knieën vaak donker zijn.

Hoewel silver een dominante kleur is, kan het dus een generatie overslaan. Op paarden met alleen rode haren (vos als basiskleur) toont het namelijk niet. Ook kunnen silver bays worden aangezien voor vossen met lichte manen en staart. Dit heeft in het verleden geregeld tot verrassingen geleid.

Het gen zelf is redelijk zeldzaam, maar toch komt het in vrij veel rassen voor. Silver is bijvoorbeeld de kleur waar de rocky mountain horse om bekend staat. Ook bij Shetlanders, Welsh pony’s, Franse Comtois, Ardenner en de IJslander komt het voor. In een aantal zeldzame gevallen ook bij de Quarter Horse, Morgans en sommige warmbloedpaarden. Het komt daarentegen helemaal niet voor bij arabieren en volbloeden.

Kleuren

Ice Stallion Silver Bay

Silver bay IJslander. De donkere benen identificeren dit paard als een silver i.p.v. een flaxen vos.

Het silver gen heeft effect op alle zwarte haren. Een zwart paard kan grijze tot bijna witte manen krijgen. De vachtkleur is meestal chocoladebruin, maar kan uiteenlopen van heel licht tot bijna zwart, al dan niet met spectaculaire appeltjes. Een bruin paard krijgt ook grijze tot bijna witte manen. De bruine vacht blijft echter ongemoeid maar de benen kunnen ook lichter uitvallen en net zoals bij een zwart paard chocoladebruin zijn en/of lichte vlekken hebben.

Silver is vaak het meest duidelijk in jonge paarden. Door de jaren heen wordt het effect soms minder tot een punt waarbij de verdunning bijna niet meer zichtbaar is omdat de manen en staart weer bijna zwart lijken.

Veulens met het silver gen zijn vaak ook herkenbaar aan de witte wimpers en gestreepte hoeven, hoewel deze kenmerken niet uniek zijn voor silver en vaak verdwijnen naarmate ze ouder worden.

MCOA Oogafwijkingen

Een groot probleem met het zilvergen is dat het bijna gegarandeerd oogproblemen veroorzaakt als het in homozygote vorm voorkomt (Z/Z). Het kruisen van twee paarden met een silver gen is dan ook niet aan te raden.

Een studie bij 74 Comtois paarden heeft uit kunnen wijzen dat 58% van de paarden symptomen hadden van het MCOA-syndroom. Dit zijn afwijkingen als cataract, afwijkingen aan het hoornvlies en luxatie van de lens. Dit waren homozygote paarden (Z/Z).

Bij de rest van de paarden, met uitzondering van één, waren er cysten te vinden in de ogen die verder geen problemen veroorzaakten. Deze dieren waren heterozygoot (Z/z).

Deze afwijking en de gevolgen zitten op dit moment niet in HR, maar het is wel goed om stil te staan bij de consequenties van fokken op populaire uiterlijke kenmerken.

Genetica

Silver is dus een dominant gen dat alleen toont op zwarte haren. Het heeft daarom geen effect op paarden met vos als basiskleur, hoewel er fokkers zijn die claimen dat er details zijn waaraan het wel te zien is. De afkorting voor silver is Z. We gebruiken de notatie Z_ om aan te geven dat het zowel om het homozygote ZZ kan gaan als het heterozygote Zz.

  • Zwart + Z_ = zilverappel zwart
  • Bruin + Z_ = zilverappel bruin
  • Vos + Z_ = vos

Andere combinaties

Het silver gen kan ook voorkomen in combinatie met andere verdunningen zoals dun/wildkleur en crème. Vooral in combinatie met cream zijn er afwijkingen. Cream heeft namelijk de neiging om zwarte haren lichter te maken, terwijl silver juist alleen werkt op de donkere haren. De twee genen zitten elkaar dan als het ware een beetje in de weg, en dat levert soms best leuke plaatjes op.