Wikia

Wat sooty nu precies is, weet eigenlijk nog niemand. Er is geen genetische basis bekend, waarschijnlijk is het zelfs wel voor een deel het gevolg van omgevingsfactoren zoals voeding. En hoe het er precies uitziet, is ook moeilijk te beschrijven. Er zijn wel heel veel paarden die je kan aanduiden met de term sooty, omdat ze op één of andere manier, soms lokaal, soms geheel, donkerder zijn dan normaal is voor hun kleur. Zo zijn levervossen of koffievossen donkerder dan gewone vossen, en misschien zijn ze ook wel het gevolg van een vorm van sooty.

Over het algemeen wordt sooty gezien als een soort camouflage kleur. Door het paard lokaal donkerder te laten worden, vormt de vacht een minder egaal kleurvlak en kan het dier beter opgaan in zijn omgeving. Bij dieren die bay/bruin als basiskleur hebben zit sooty meestal aan de bovenkant van de vacht, beginnende met een soort schaduw over de ruglijn. Het kan dan heel opvallend lijken op de primitieve aftekeningen van een dun/wildkleur paard, maar dat hoeft niet. Soms is het meer een soort schaduw, maar dan zonder scherpe randen. Bij paarden met vos als basiskleur komt het effect meestal vanaf de benen omhoog, alsof de dieren in een soort modderbad hebben gestaan.

Vanwege de vele verschillende uitingsvormen kan je er vanuit gaan dat er misschien meer dan 1 allel of 1 gen aan ten grondslag ligt.

In Horse Reality

In het spel komt sooty ook voor, maar niet in elk ras. Het werkt als een losse genetische factor die de vacht soms donkerder kan maken, maar het is niet altijd dominant en niet altijd recessief om het een beetje onvoorspelbaar te houden.