Wikia

Splash is een term die refereert naar een groep witpatronen met een overeenkomstig fenotype. Het genotype kan echter heel goed verschillend zijn. Met splash kan men kleine aftekeningen zoals een bles, sneb of wit voetje bedoelen, maar ook grote witte vlekken, zoals een volledig wit hoofd of wit tot aan de buik. Meestal wordt de term gebruikt voor aftekeningen die op één of andere manier opvallend zijn, maar die niet op het sabino fenotype lijken. De randen zijn dan vaak ook effen, zonder losse witte haren of roaning. Wat echter precies onder splash valt is een subjectieve definitie.

Inmiddels zijn er 5 allelen gevonden in het DNA die men 'splashed white' heeft genoemd, naar deze groep. Ze heten splashed white 1 t/m 5 en bevinden zich op het MITF gen of het PAX3 gen.

De meest bekende is splashed white 1, een incompleet dominant allel van het MITF gen dat in heterozygote vorm zich kan voordoen als redelijk normale witte aftekeningen zoals een bles en een wit voetje. In homozygote vorm neemt de expressie van wit echter veelal zeer toe, waarbij er opvallende patronen op het lichaam kunnen zijn. Het lijkt wel of het paard is ondergedompeld in een bak witte verf, of dat men een emmer dikke verf tegen het paard heeft aangegooid en vergeten is om dit netjes uit te smeren. Vanwege dit effect werd het patroon aangeduid met 'splash' en die naam is inmiddels uitgegroeid tot een eigen groep fenotypische patronen.

Genetica

Van de meeste splash patronen is de genetica nog niet bekend. Tot nu toe zijn er al wel 5 gevonden.

SW1, 3 en 4 zitten op het MITF gen. SW4 wordt ook wel macchiato genoemd. SW2 en 5 zitten op het PAX3 gen.

In Horse Reality

Op het moment van schrijven zit alleen SW1 actief in een aantal rassen. Het splash fenotype komt wel terug in sommige witte aftekeningen, maar daar is niet altijd een apart genotype aan verbonden. Net als in het echt, is het ook in het spel niet altijd duidelijk.

Around Wikia's network

Random Wiki