Wikia

Splashed white 1 is een incompleet dominant gen dat verantwoordelijk kan zijn voor een opvallend witpatroon. Het is incompleet dominant omdat 1 allel van het gen gemiddeld genomen een heel andere expressie heeft dan een combinatie van beide allelen. We korten voor het gemak splashed white 1 meestal af als SW1.

Paarden met het splashed white gen zien er soms uit alsof ze in een bak met witte verf hebben gestaan of alsof er een emmer verf tegen ze aan is gegooid. Ze vallen vaak op als ze vier witte benen en een wit hoofd hebben, maar inmiddels is ook bewezen dat het gen zich kan verbergen als een simpel wit voetje of een sneb. Dit noemen we minimale expressie en in deze vorm kan het generaties lang verborgen blijven om dan ineens in homozygote vorm opvallend tot uiting te komen. Op deze manier heeft het al menig fokker versteld doen staan.

Splashed white 1 is onderdeel van een grote groep witpatronen die men aanduidt met de naam 'splash'. Hoewel het vaak om witte aftekeningen gaat, onderscheidt deze groep zich van het sabino fenotype dat meer rafelige randen en losse witte haren heeft. Splash toont vaak als een opvallend wit op het hoofd en de benen, met meer rechte randen. Ook de combinatie met blauwe ogen is typisch voor splash, maar geen bewijs. Het is belangrijk om te beseffen dat dit in veel gevallen puur gebaseerd is op fenotype, en genetica in werkelijkheid wel eens zou kunnen overlappen.

Inmiddels zijn er 5 vormen van splash ontdekt in het DNA. Ze zijn genummerd van SW1 t/m SW5 en komen bij meerdere rassen voor. Splashed white 1 is echter de meest bekende en meest opvallende vorm. Het zit op het MITF gen en bestaat vermoedelijk al heel lang. Het komt onder andere in de volgende uiteenlopende rassen voor: ijslander, quarter horse, morgan, Fins paard, shetland pony en trakehner.

Genetica

Hoewel er vaak gesproken wordt van het gen ‘splashed white 1’ is het feitelijk een allel op het MITF gen. Naast SW1 heeft dit gen ook allelen voor SW3 en SW4 (ook wel macchiato genaamd). Waarschijnlijk zijn er nog wel meer variaties, maar zonder twijfel is SW1 de meest spectaculaire.

Er zijn nog meer allelen gevonden die voor splash-achtige patronen zorgen. Deze heten splashed white 2 en splashed white 5 en zijn terug te vinden op het PAX3 gen. De nummering komt over als inconsistentie, maar heeft meer te maken met een overeenkomstige splash fenotype en de volgorde van ontdekking.

Voorbeelden

  • SW1/n = Heterozygoot SW1
  • SW1/SW1 = Homozygoot SW1
  • EEAA SW1/n = Heterozygoot SW1 op bruin
  • EeAa CR/n TO/n SW1/SW1 = Homozygoot SW1 en tobiano op valk
  • eeaa D/n Cr/n SW1/n SW2/n To/n = Heterozygoot Splashed white 1+2 met tobiano op dunalino

Patronen

SW1 is incompleet dominant. In heterozygote vorm kan het veel uitingsvormen hebben en opvallen door een wit hoofd en witte benen, maar het kan zich ook tonen als niets meer dan een bles en een wit voetje. Zeker in rassen waar je geen bontpatroon verwacht, kan SW1 in deze vorm lang onopgemerkt blijven. Een bles is wel vaak 'bottom heavy'. Dat houdt in dat de onderkant vaak breder is dan de bovenkant. Soms is één van de ogen blauw.

In homozygote vorm is het echter bijna niet te missen. De klassieke uiting is dat het paard in een wit verfbad lijkt te zijn gedompeld. De randen zijn vaak horizontaal, verticaal of diagonaal. De benen zijn meestal (deels) wit, net als het hoofd. Ook zit er vaak wit op de buik en hals. Deze dieren hebben bijna altijd 1 of 2 blauwe ogen.

In sommige rassen, zoals de gotland pony en ijslander, komen witpatronen soms anders of zelfs minder tot expressie. Dit wordt ook wel 'skewed' en 'minimale expressie' genoemd.

Behalve een kans op doofheid heeft SW1 geen echte gezondheidsrisico's. Het is dus niet erg om ongeteste paarden met SW1 te kruisen, zoals dat wel een groot risico kan zijn met OLW/frame overo.

Gezondheid

Een klein percentage van de van de paarden met een SW-gen kunnen doof geboren worden. Dit komt het meeste voor bij de paarden met witte oren en een wit hoofd. Dit hoeft echter geen groot probleem te zijn. Het gebeurt vaker dat paarden ongemerkt doof door het leven gaan, hoewel het goed is dat eigenaren en fokkers hier waakzaam op blijven.