Wikia

Bij de zoektocht naar een gen voor het splash patroon vond men meerdere allelen in het DNA. Het allel voor het meest bekende en voorkomende patroon kreeg de naam splashed white 1, en de rest kreeg opvolgende nummers. Splashed white 2 lijkt op splashed white 1, maar zit op het PAX3 gen en is vermoedelijk homozygoot letaal. Daarbij is het ook niet zo wijdverspreid als splashed white 1: SW2 komt allleen in een familie van quarter horses/paints voor.

De mutatie die verantwoordelijk is voor het allel van SW2 is waarschijnlijk ontstaan bij de quarter merrie Katie Gun. Twee van haar nakomelingen, Colonels Smoking Gun (Gunner) en Spooks Gotta Gun zijn erg populair geworden en hebben er zo voor gezorgd dat het allel inmiddels veel voorkomt in de quarter horse.

Genetica

SW2 zit op het PAX3 gen en is mogelijk homozygoot letaal. Dat houdt in dat het allel in homozygote vorm schadelijk is voor de ontwikkelig van het veulen. Waarschijnlijk wordt het embryo geresorbeerd door de moeder in een hele vroege fase van de dracht. In heterozygote vorm is het paard echter alleen een drager en kan het gezonde allel compenseren. Aan de buitenkant zie je dan alleen het witpatroon en het paard is gewoon gezond.

Kleur

Veel paarden met SW2 hebben opvallend veel wit op het hoofd en benen. Sommige hebben ook blauwe ogen. Op het oog kan het erg lijken op de heterozygote vorm van SW1.

In Horse Reality

Op dit moment komt het allel niet voor in de huidige populatie quarter horses, noch in een ander ras.