Wikia

Zoals je aan de naam wel kan zien is Splashed white 4 de vierde mutatie gevonden die wordt toegeschreven aan de splashed white groep. Het zit op het MITF gen, net als splashed white 1 en splashed white 3. In tegenstelling tot alle andere tot nu toe gevonden splash genen/allelen, wordt SW4 ook verantwoordelijk geacht voor een verdunning. Dit is uniek in het kleurgenetica bij paarden.

Deze kleur wordt over het algemeen vaker aangeduid met de naam 'macchiato'. Die term verwijst naar de bijzondere kleur van het enige paard met deze mutatie, een Freiberger met de naam Apache du Peupe. Zijn eigenaren gebruikten maar de term 'macchiato' omdat ze geen flauw idee hadden wat zijn opmerkelijke kleur nou was. Beide ouders zijn bruine paarden zonder opmerkelijke aftekeningen of verdunningen, maar Apache du Peupe is een paard dat het patroon heeft van een splashed white, de wilde witte haren van een sabino en de kleur van een valk.

Na uitgebreid testen werd duidelijk dat de ouders die in zijn stamboek stonden ook daadwerkelijk zijn ouders waren. Maar hoe kwam het dan dat Apache zo’n opmerkelijke kleur heeft?

Het werd al snel duidelijk dat hij geen bekende verdunning heeft, noch sabino is. Het enige dat werd gevonden wat een mutatie op het MITF gen, inmiddels macchiato genaamd (SW4).

Apache is tot nu toe het enige bekende paard met SW4. Zolang hij geen nakomelingen krijgt, zal dat ook zo blijven.

In Horse Reality

In het spel komt splashed white 4 momenteel niet voor.

Around Wikia's network

Random Wiki