Wikia

De suffolk punch is een middelgrote zware koudbloed uit het oosten van Groot-Brittannië. Het is voor een (Engelse) koudbloed vrij klein, maar massief en zeer compact gebouwd, waardoor het zijn naam 'punch' eer aan doet.

De suffolk is altijd gefokt om te werken in de zware grond van oost Engeland en staat dan ook bekend om zijn enorme trekkracht en doorzettingsvermogen. Daarnaast hebben ze een meegaand karakter, zijn van nature erg gezond, en kunnen heel lang mee.

Als gevolg van de mechanisatie zijn er helaas nog maar zo weinig dieren van dit ras over dat men bang is voor extinctie. Met nog ongeveer 300 dieren in Engeland is de officiële status nog altijd 'kritisch'.

Kleuren

Het ras is uniform vos, sommige dieren vertonen ook flaxen. Het Engelse stamboek noemt de kleur zelf 'chesnut' en erkent 7 kleurslagen. Lichte tinten en flaxen manen zijn minder gewenst dan de uniform rode kleuren.

Witte aftekeningen zijn niet gewenst, hoewel een bles of ster wel is toegestaan en nog geregeld voorkomt. Er zijn wel enkele suffolk paarden met witte voetjes, maar dat zijn voornamelijk dieren uit de Amerikaanse populatie, waar kruisingen met Belgen lang was toegestaan.

Around Wikia's network

Random Wiki