Wikia

TBX3 is de afkorting van het gen T-box3, dat bij paarden op chromosoom 8 te vinden is. Het zorgt voor de kleur dun (wildkleur in het Nederlands) en heeft 3 allelen: dun, non-dun1 en non-dun2.

Het allel voor dun (D) is een verdunning. Het zorgt voor de kleur dun (wildkleur). Daarbij verdunt het de vachtkleur tot een lichtere en vaalgrijze tint, terwijl er ook opvallende primitieve aftekeningen als de aalstreep aanwezig zijn.

Het allel non-dun1 (nd1 of d1) is vermoedelijk een mutatie van het D-allel. Dit allel zorgt nog wel voor de primitieve aftekeningen, maar vertoont niet meer de verdunning. Het is daarom ook nog niet duidelijk in welke categorie deze kleur zal vallen.

De laatste vorm is het allel non-dun2 (nd2 of d2), en dat is in de moderne tijd verreweg de meest voorkomende. Non-dun2 in homozygote vorm zorgt ervoor dat een paard niet de verdunning en ook niet de primitieve aftekeningen van D en nd1 vertoont. Heel simpel gezegd is het dus een standaard paard zonder kenmerken van wildkleur.

Oorsprong

Men vermoedt al heel lang dat wildkleur bruin (EEAA DD) de oorspronkelijke kleur is van alle paarden. Dit is namelijk de kleur van het verwante przewalski paard. Omdat nu de meeste paarden andere kleuren hebben, moeten er mutaties hebben plaatsgevonden in het DNA, die de mogelijkheid hebben gebracht voor nieuwe kleuren, zoals vos (ee), zwart (aa) en niet-wildkleur (dd).

In 2015 kwam daarvoor echt bewijs met de ontdekking van dun, non-dun1 en non-dun2 in het DNA. Uit onderzoek blijkt dat zowel dun als non-dun1 al heel oud zijn. Daarnaast is er bewijs gevonden dat non-dun1 waarschijnlijk een mutatie is van dun, en non-dun2 een mutatie van non-dun1. De oorspronkelijke paarden waren dus inderdaad allemaal wildkleur (DD), waarna het allel non-dun1 (nd1) ontstond. Toen dit allel eenmaal in homozygote vorm (nd1/nd1) voorkwam zorgde het ervoor dat de paarden nog wel de primitieve aftekeningen behielden, maar niet meer zo licht waren. Na enige tijd moet een nd1-allel gemuteerd zijn naar een nd2-allel. Als gevolg hiervan vertoonden de homozygote dieren (nd2/nd2) ook geen primitieve aftekeningen meer. Het is zeer goed mogelijk dat de vroege eigenaars van dit soort paarden de nieuwe kleur prefereerden, en hierop hebben geselecteerd. En zo veranderde over vele duizenden jaren een populatie met volledig wildkleur paarden, in een populatie met veelal niet-wildkleur individuen.

Genetica 

De drie allelen van TBX3 zijn: Dun (D), non-dun1 (nd1) en non-dun2 (nd2). D is dominant over nd1 en nd2. Nd1 is weer dominant over nd2.

Als we dit toepassen op vos (ee), krijgen we de volgende genetica:

  • ee D/D = wildkleur vos
  • ee D/nd1 = wildkleur vos
  • ee D/nd2 = wildkleur vos
  • ee nd1/nd1 = vos met primitieve aftekeningen, maar zonder verdunning
  • ee nd1/nd2 = vos met primitieve aftekeningen, maar zonder verdunning
  • ee nd2/nd2 = vos

In Horse Reality 

Omdat de ontdekking van nd1 en nd2 plaatsvond na het opzetten van het huidige systeem in HR, hebben we ze nog niet in de Bèta kunnen verwerken.

Around Wikia's network

Random Wiki