Wikia

De geschiedenis van de tinker is er eentje die grotendeels verloren is gegaan met de tijd. Het ras is gecreëerd door de Roma (nomadisch volk) in Groot-Brittannië. Om hun karren en woonwagens voort te trekken hadden ze sterke paarden nodig, die ook nog eens een zachtaardig karakter moesten hebben zodat ze zonder zorgen bij kinderen in de buurt konden zijn.

Daarvoor kochten ze vooral de gekleurde paarden, omdat deze ooit ongewild en goedkoop waren. En daarnaast wilden ze de goede dravers om deel te kunnen nemen aan hun eigen drafraces. Al deze kwaliteiten zorgden voor een veelzijdig paard dat gemakkelijk geïdentificeerd kan worden door zijn kleur, uiterlijk en prachtige behang. Hoewel op een zeker punt in de geschiedenis weliswaar afgekeurd door de meerderheid, zijn deze paarden nu vrij populair over de gehele wereld.

Kleuren

Vanwege de gemengde oorsprong van het ras hebben veel kleuren zich een weg kunnen vinden naar de tinker, voordat hij echt aanvaard werd als een paardenras.

De overheersende kleur is zwart, maar tinten zoals bay en vos (inclusief flaxen) verschijnen ook. Schimmel is vrij zeldzaam omdat het de geprezen witpatronen verbergt, maar door sommigen ook gewaardeerd omdat de dapples een opvallend (weliswaar tijdelijk) contrast kunnen vormen wanneer ze worden samengevoegd met tobiano. Verdunningen zijn zeldzaam en worden beschouwd als waardevol, al beginnen ze steeds vaker voor te komen. Tinkers bevatten ook cream, silver en in zeldzame mate dun/wildkleur en zelfs pearl.

De tinker is bekend vanwege zijn ruime aanbod aan witpatronen. Tobiano komt het meest voor, maar er zijn ook enkele registraties van sabino-1 en roan. Veel paarden lijken een vorm van splash of sabino te dragen (soms aangeduid als "blagdon"), maar de echte bron is helaas nog onbekend. W20 is gevonden in een paar paarden, waar het waarschijnlijk bijdraagt aan het paard's witpatroon. Appaloosa spotting komt voor in de gestipte tinkers als varnish roan, blanket en (bijna) leopard, al zijn er nog flinke discussies over deze paarden met name over hun puurheid.

In Horse Reality

Op het moment hebben we een selectie aan tinkers binnen het spel. Nog niet alle kleuren en witpatronen zijn aanwezig.