Wikia

Tobiano is een veelvoorkomend witpatroon. In het Engels wordt het ook wel piebald of skewbald genoemd, en in het Nederlands staat het van oudsher ook wel bekend als platenbont. Vooral die laatste naam is goed gekozen. Globaal gezien toont tobiano namelijk veel als overlappende ronde vlekken, een beetje als de vorm van een langspeelplaat.

Het is een dominant witpatroon van het KIT gen dat in veel rassen voorkomt, waaronder IJslanders, shetlanders, trakehners, marwari, tinkers, en nog veel meer. In sommige opzichten zou je het nog incompleet dominant kunnen noemen: in sommige paarden zit er namelijk een herkenbaar verschil tussen tobiano in heterozygote en homozygote vorm, maar dat is niet altijd zo en ook geen bewijs.

Genetica

Tobiano bevindt zich vlakbij het KIT gen op chromosoom drie, maar voor het gemak wordt het meestal gezien als een allel van KIT zelf. We korten het vaak af naar TO of To, maar je mag ook KITTO zeggen als je het verband met KIT wil benadrukken.

Het patroon is dominant en toont dus altijd, hoewel het niet ongewoon is om paarden te zien met zo weinig expressie dat veel mensen het niet eens als een bontpatroon zouden herkennen.

Kleuren

Tobiano is redelijk makkelijk herkenbaar en kan voor ongeveer 10 tot 90% van het lichaam beïnvloeden. De mate van expressie lijkt grotendeels random, hoewel er dieren zijn waarbij het patroon op de één of andere manier wordt ingeperkt. Dat noemen we ook wel supressed.

Onder normale omstandigheden zijn in vrijwel alle gevallen de vier onderbenen wit. Indien het daarbij blijft spreken we meestal over een minimale expressie. Het kan bij alle rassen voorkomen, maar je ziet het vooral veel bij shetlanders en ijslanders. Van daaruit trekt het over het lichaam, waarbij het een voorkeur heeft voor het stukje hals vlak boven de schoft. Op de borst en de flanken blijft meestal wel wat kleur, maar bij maximale expressie kan het ook daar helemaal wil worden. Alleen het hoofd blijft altijd kleur behouden, tenzij er nog andere witpatronen meespelen die dat stuk beïnvloeden.

Als je je ogen een beetje dichtknijpt en je door je wimpers kijkt, zie je vaak ronde overlappende vlakken terug in het patroon. Dat maakt dat de aanwezigheid van tobiano redelijk makkelijk herkenbaar is, ook als er sprake is van meerdere patronen tegelijk. Een andere goede hint is om te kijken of het wit over de bovenlijn (hals, ruggengraat) heen gaat. Er zijn maar weinig andere patronen die dat kunnen doen.