Wikia

De Trakehner is een succesvol sportpaard uit Oost-Duitsland, met een speciale aanleg voor dressuur. Zijn ontwikkeling begon honderden jaren geleden, toen zijn voorouders werden geselecteerd als paarden voor de cavalerie. Maar ze zijn ook gebruikt als koetspaarden en zelfs voor werk op het land.

In de periode 1939 en 1945 heeft de Tweede Wereldoorlog een desastreus effect gehad op veel paardenrassen ten oosten van de muur, en ook de trakehner stierf bijna uit. Van de geredde dieren overleefden alleen de sterkste exemplaren de lange reizen naar veilige gebieden.

Vandaag de dag is het ras alweer populair. Beroemde paarden zijn bijvoorbeeld de springer Abdullah en de dressuurhengst Gribaldi. De dressuurlegende Totilas is één van Gribaldi's meest succesvolle nakomelingen.

Kleuren

Het ras komt voor in de basiskleuren zwart, bay, brown en vos. Schimmel is ook aanwezig. Tot tien jaar geleden kwam cream alleen voor in niet-zuivere trakehners, tot de cremello Engels Volbloed hengst RFF The Alchemist werd goedgekeurd. Omdat hij al op achtjarige leeftijd overleed, zijn er maar weinig nakomelingen van hem, en nog minder zijn er ingeschreven bij het Trakehner Verband.

Tobiano en roan zijn zeldzaam, maar het meest opvallende witpatroon in de trakehner is toch wel splashed white 1.

Around Wikia's network

Random Wiki