Wikia

Varnish roan is het basispatroon van appaloosa en wordt in het Nederlands ook wel marmerbont genoemd. Het patroon is in de meeste rassen niet gewenst, maar wel belangrijk bij het fokken van de meer populaire appaloosa patronen zoals leopard.

De genetische term voor varnish roan is leopard complex, naar het bijbehorende gen en meest populaire patroon, leopard. Hoewel varnish roan eigenlijk helemaal niet op leopard lijkt, is het wel een noodzakelijke basiskleur om leopard mee te kunnen fokken.

Men vermoedt dat het leopard complex, en daarmee ook het patroon varnish roan, wel eens heel oud kunnen zijn. Er zijn namelijk oude grottekeningen gevonden van gestippelde paarden. Ook nu zie je het terug in veel verschillende rassen, van de kleine falabella tot de grote noriker. In sommige periodes van de geschiedenis was leopard een favoriete kleur, maar tot voor kort was het veelal niet gewenst. Het heeft in de quarter horse (een ras waar zoveel mogelijk witpatronen zijn verbannen) kunnen overleven doordat het een beetje lijkt op roan (vandaar ook de naamverwijzing). Marmerbont vind je onder andere ook terug in de mustang, falabella, Amerikaanse appaloosa en de noriker.

Kleur

Varnish roan heeft de volgende kenmerken:

  • Sproetjes op de huid (mottled skin)
  • Gestreepte hoeven
  • Witte sclera (mensenogen)

Elk paard met appaloosa moet deze kenmerken vertonen, omdat elk paard met appaloosa ook varnish roan moet hebben, en dus deze kenmerken. De expressie kan echter wel verschillen en ze soms kunnen verdwijnen onder invloed van andere genen, zoals witpatronen die kunnen zorgen voor volledig lichte hoeven en een roze huid.

Daarnaast zorgt varnish roan voor witte haren door de vacht. Deze zijn meestal nog niet gegroepeerd tot stippels zoals bij leopard of blanket appaloosa's, maar meer verspreid zoals bij roan. Ze volgen echter niet de regels van roan, en kunnen dus ook op de onderbenen en het hoofd voorkomen.

Net als bij schimmel, en in tegenstelling tot andere witpatronen, is varnish roan niet statisch. Een paard wordt gedurende zijn leven meestal steeds witter, hoewel het maar zelden zo wit wordt en op de manier als bij schimmels. De eerste plek die wit wordt is meestal de achterhand, beginnend bij de rug. Van daaruit trekt het naar voren, tot en met het hoofd. De buitenste randen blijven meestal het langst donker. Dat zijn de punten waar bijvoorbeeld de botten van de heup, schouder, ribben en neusbotjes uitsteken.

Genetica

Het gen leopard complex (vernoemd naar de populaire leopard appaloosa's) is de bron van varnish roan en staat aan de basis van alle appaloosa kleuren. We korten het leopard complex af met LP. Zonder de aanwezigheid van leopard complex kunnen de andere appaloosa vormen en genen niet tot uiting komen.*

  • LP/LP = varnish roan
  • LP/n = varnish roan
  • n/n = geen appaloosa kenmerken

Wanneer we dat toepassen op pattern-1, het tot nu enige andere bekende appaloosa gen, krijgen we de volgende mogelijkheden:

  • LP/LP PTN1/PTN1 = (bijna) volledige fewspot
  • LP/LP PTN1/n = fewspot
  • LP/LP n/n = varnish roan
  • LP/n PTN1/PTN1 = (near) nose-to-toes leopard, de populairste vorm
  • LP/n PTN1/n = leopard
  • LP/n n/n = varnish roan
  • lp/lp (n/n) PTN1/PTN1 = geen appaloosa kenmerken
  • lp/lp (n/n) PTN1/n = geen appaloosa kenmerken
  • lp/lp (n/n) ptn1/ptn1 (n/n) = geen appaloosa kenmerken

N.B.*: hier is nog enige discussie over. Er lijken een aantal lp/lp paarden te zijn, geboren uit appaloosa ouders, met onverklaarbaar wit dat doet denken aan appaloosa. Dit kan natuurlijk nog van alles zijn, maar het is mogelijk niet zo zwart/wit als vaak wordt gezegd. Het onderzoek is nog gaande.