Wikia

Na de basiskleuren zijn de verdunningen de meest bekende paardenkleuren. Zij zijn onderdeel van de modifier groep maar meestal apart geshowd door hun opvallende uiterlijk en gemeenschappelijk gedrag. Alle verdunningen veranderen (verlichten) de hele vacht en/of punten (manen, staart, orenpunten, onder benen) van een paard. Sommige kunnen ook de huidskleur beïnvloeden.

Paarden met verdunde kleuren zijn zowel veracht als geliefd in de geschiedenis. In sommige culturen werden de lichtere kleuren gezien als een teken van zwakte terwijl door andere de unieke kleuren geprezen werden. In de moderne tijd, lijkt de populariteit van verdunningen weer te groeien.

Cream

Cream is waarschijnlijk een van de meest bekende en populairste verdunningen. Wanneer het gecombineerd is met de basiskleuren, is het verantwoordelijk voor palamino en cremello (op vos), buckskin en perlino (op bay) en de variaties smoky black en smoky cream (op zwart). Wanneer gecombineerd met andere verdunningen, bijvoorbeeld dun, nieuwe unieke namen zoals dunskin (dun op buckskin) en dunalino (dun, palamino), worden veel gebruikt.

Deze verdunning is incompleet dominant, dat betekent dat het verschillende resultaten opleverd in heterozygote en homozygote staat. In heterozygote staat, verdunt het rode pigment in de vacht zich naar een goudgele kleur. Het zwarte pigment blijft grotendeels onaangetast. Wanneer er twee kopies van het cream gen aanwezig zijn, worden zowel de haren als de punten worden creamy wit, maakt niet uit welk orgineel pigment het had.

Pearl

Het cream gen heeft nog een tweede verdunning aangehecht: pearl. Waarschijnlijk heel oud, het pas recent ontdekt en het schijnt dat het word gekoppeld aan een Iberische oorsprong. Pearl gedraagt zich als een incompleet recessief. Een kopie van het allel brengt zo weining verschil (hoewel ervaren fokkers claimen dat ze het wel kunnen zien), dat het vaak word verworpen. Twee kopies van het gen resulteert in een kleur dat hetzelfde lijkt op een enkele cream verdunning maar met de unieke pearl glans.

Pearl werkt ook in op cream. Wanneer een kopie van beiden aanwezig is, wordt het paard's vacht de verdunde kleur van een cream kleur die ergens tussen een enkele cream verdunning en een dubbele is.

Champagne

De champagne kleur is hetzelfde als de witkleur patroon genaamd frame, zoals het schijnt met Amerikaanse geschiedenis

Dun

Iberian dun

Silver

Mushroom